Blog

Algemeen

God uit het Wetboek van Strafrecht: mooi zo

door Gerry van der List 6 nov 2009

God hoort niet in de Grondwet thuis
God hoort niet in de Grondwet thuis

D66, SP en VVD willen het verbod op smalende godslastering uit het Wetboek van Strafrecht schrappen. Als zij de steun krijgen van de PvdA, boeken zij een aardige triomf in de strijd voor de vrijheid van meningsuiting

Terug naar artikel

61 reacties


  • @ Twan Hendriks op vrijdag 6 november 2009 14:14

    <<< Laten we daar eens mee beginnen. Geen hoofdletter voor god. >>>

    Nee. Laten we er eens mee beginnen dat iedereen dat lekker voor zichzelf uitmaakt. Geen dictatuur. Geen religieuze dictatuur, maar ook geen anti-religieuze dictatuur.

  • Dit is een uitstekend initiatief. Nu maar hopen of het ook doorgang vindt.
    We kunnen met zijn allen nooit voldoende doen om het recht op vrije meningsuiting te verdedigen.
    Ook de "bijzondere" scholen moeten afgeschaft worden.
    Er zijn zoveel van die scholen die een heel laag niveau hebben. Dat gaat ten koste van de kinderen en hun toekomst.
    Geloven doe je in de kerk en thuis. De scheiding tussen kerk en staat moet absoluut zijn.

  • Zolang er een Donner in de regering zit zal er niets veranderen en zullen de religieuze partijen blijven strijden tegen het afschaffen van de wet met verbod op godslastering.
    Deze wet is namelijk ingevooerd onder een andere minister en op initiatief van die andere minister.
    Die minister was de OPA van deze Donner.
    Zojuist in de Volkskrant gelezen, niet mijn krant overigens.
    Het is dus een typisch gereformeerde wet geweest.
    Zou Bos daar, doelend op de spagaat waar zijn partij in zit met de moslims, maar wel zelf van gereformeerde huize, hier mee instemmen?
    Ik ben benieuwd.
    Dat belooft weer ruzie in de tent van de regering.

  • @ John, mee eens, god zelf is niet de veroorzaker, maar het gebeurt wel in zijn naam en uit angst voor zijn "wrath"

    @ Kritische Nederlander op vrijdag 6 november 2009 13:12
    Wat zou het mooi zijn als we elkaar allemaal respecteerden, maar dit zou ook gelijk de dood van discussie ,vooruitgang en vooral humor betekenen.

    Je moet je afvragen of jij de recht hebt je niet beledigd te voelen door een mening van een andere.
    Ik moet kunnen zeggen dat geloof achterlijk is en Alah een eikel, so what als jij daardoor beledigt bent! Thats freedom, het enigste wat vrijheid moet beschermen is vrijheid zelf!

  • Godsdienst op zich is al verwerpelijk. Die arogantie van Cristenene, Moslims, Joden. Ik ben Cristen , Jood, Moslim dus ik ben beter. Onze Premier is een goed voorbeeld met zijn normen en waarden, Ik ben Cristen dus ik heb gelijk. luister naar mij Normen en waarden. Er is een spreekwoord en niet voor niks. Alle leugenaars, oplichters enz. zitten vooraan in de kerk ( onze premier waarschijnlijk samen met de koninklijke familie elke zondag )

  • Waarom ik tegen elke religie ben,is het volgende :

    ZE ZEGGEN ALLEMAAL DAT ZIJ HET GELIJK AAN HUN KANT HEBBEN, EN ANDEREN IN DE FOUT ZITTEN !!!

    Daarom ben ik tegen elke religie !!!!!!!!!!!!!

  • Stuitend wanneer de naam van de Allerhoogst onteerd wordt.
    Gelukkig doet het niets af van zijn almacht.


  • Veel stuitender is het wanneer God door op macht beluste en gelijkhebberige belangengroepjes geclaimd wordt en uit Zijn naam de meest gruwelijke misdrijven worden verricht.

  • @ Joop op vrijdag 6 november 2009 16:09

    "Waarom ik tegen elke religie ben,is het volgende :

    ZE ZEGGEN ALLEMAAL DAT ZIJ HET GELIJK AAN HUN KANT HEBBEN, EN ANDEREN IN DE FOUT ZITTEN !!!"
    ---
    Flauwekul.
    Je bent tegen religie vanwege niet geloven, of vanwege de ideologie op zich.
    Socialisten, communisten, en noem maar een ideologie op, vinden ook dat anderen het fout hebben.
    Christenen die zich meer voelen dan een ander oefenen sowieso hun godsdienst verkeerd uit.
    Christenen die heulen met de islam verloochenen Jezus.
    Zij dienen zich juist met iedereen te keren tegen de duivelse islam.

  • Dolle woutje 11.31/Robientje 12.52

    U zegt dat D 66 tegen de islamisering van Nederland is,nou vergeet het, zij strijden in Brussel VOOR toetreding van Turkye.
    Als U nagaat dat, Turkye de 5e grote Moslim natie ter wereld is en dat miljoenen aangeven deze kant op te willen komen,vraag ik mij af,

    Is dit de reden ,dat D66 zo omhoog gaat in de peiling,
    of lezen deze mensen nooit een krant of andere informatie.

    Ik vind D66 doodeng.!!!

  • Leuk ja, d´66.
    Kwam ik vandaag hier nog tegen:
    http://home.kpn.nl/c.brendel/D66.htm

    Je schrikt je dood..

  • Joop 16.14 uur.
    Inderdaad en dat is een probleem, want tenslotte vindt u, dat u gelijk hebt!
    Moet ik dus ook tegen u zijn?

  • Ik geloof in God de Almachtige vader , schepper van hemel en aarde en in Jezus Christus zijn enige zoon , onze heer !

    Ik hoop dat ik hier niet Te Godslasterlijk mee ben !

  • Wat een onzin. Van Gogh heeft nooit hartstochtelijk gestreden voor de vrijheid van meningsuiting. Hij heeft van die vrijheid alleen, ten goede en ten kwade, gebruik gemaakt en dat is, verschrikkelijk genoeg, zijn dood geworden.Van der List herschrijft de geschiedenis.

  • @ MAARTEN LEBENS op vrijdag 6 november 2009 21:35

    "Van Gogh heeft nooit hartstochtelijk gestreden voor de vrijheid van meningsuiting."
    ---
    Bent u na zijn dood geboren?
    Dan heeft u nog wat columns van hem in te halen en een film.
    Het vervolg mocht niet meer...

  • @MAARTEN LEBENS op vrijdag 6 november 2009 21:35

    Theo van Gogh heeft zich als een van de weinige bekende Nederlanders op duidelijke wijze druk gemaakt over de vrijheid van meningsuiting. Maar kennelijk nog niet duidelijk genoeg voor iedereen. Na het weg-pesten van Ayaan Hirsi Ali, bleef er eigenlijk niemand behalve Hans Teeuwen over, die de mond nog wel eens open durft te trekken.

  • Wanneer je de reacties op dit artikel leest, lijkt het wel alsof het initiatiefsvoorstel al is aangenomen...

    Wat een geweldige triomf :( En zo breidde de vrijheid van meningsuiting zich uit tot een recht om gelovigen te kwetsen. Precies in de geest van Theo.

  • "peterb" ? Wat is dat?

  • @ Chris ve op vrijdag 6 november 2009 23:06

    De enigen die nu werkelijk kwetsen, zijn de mohammedanen.
    Jij bent een ongelovige hond en uw vrouw is een hoer.

    Sorry, dat zijn niet mijn woorden. Dat geldt ook voor mij en mijn vrouw, hoewel ik gelovig ben.

    Iemand die sterk in zijn geloof staat, valt daarmee niet te beledigen. Mohammedanen staan niet sterk in hun geloof. Dwang staat haaks op geloof.
    Ook bij zogenaamd gematigde moslims komt eerwraak voor. Zij mogen hun 'geloof' niet de rug toekeren.
    Ook zij haten massaal de Joden.
    Dat kan alleen maar opgelegd zijn.
    Geloof is een vrije keuze en komt van binnenuit. Daarom is de islam helemaal geen geloof.

    Jammer voor ze.
    Maar ook voor ons...

  • Hierbij een heel klein stukje uit het interview met Mina Ahadi, een in Duitsland wonende ex-moslima, die de 'Centrale Raad van Ex-moslims' oprichtte.

    "Toen we in 2007 de Centrale Raad van Ex-moslims hadden opgericht en het eerste interview over deze campagne gaven, kregen we heel veel haatbrieven en doodsbedreigingen. Als een vrouw openlijk zegt dat ze geen moslim meer wil zijn, is dat een grote zonde. Daarom word ik door de politie geobserveerd en beschermd. Maar ik moet zelf ook waakzaam en alert blijven."

    Die kant gaan wij uit - we zijn daar al voor een deel - als we de islam haar gang laten gaan.

    Vooral van ex-moslims kunnen wij veel leren.
    Ik raad u het hele interview aan:

    http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=9640

  • Jammer dat godsdienst een stap voor is door de kinderen al vroeg te brainwashen in scholen. Blij dat het internet tegenwoordig helpt om hun te de programmeren, maar zolang die gelovigen nog zo dik in de politiek zitten is het vrij slecht gesteld. Ben blij dat ik puur omdat het christenen zijn niet op CDA heb gestemd. Bij de verkiezingen houden ze hun geloogsoveruigingen lekker stil om zoveel mogelijk zieltjes te winnen, daar zijn ze nu eenmaal goed in.

  • @ Haas op zaterdag 7 november 2009 00:34

    "Bij de verkiezingen houden ze hun geloogsoveruigingen lekker stil om zoveel mogelijk zieltjes te winnen, daar zijn ze nu eenmaal goed in."
    ---
    Fout. Daar zijn ze juist opvallend slecht in.
    De kerken lopen leeg. Ik kom daar ook allang niet meer.
    En op het CDA heb ik nog nooit gestemd. Het CDA zal geleidelijk aan wegzakken. Elke zogenaamde verkiezingswinst is in feite verlies bij de keer daar voor. De grootste wordt steeds minder groot. Veel gewoontestemmers vergrijzen.

  • ...als men na vijf jaar als niet familie, vriend, kennis, journalist daar gaat staan dan klopt er iets niet met je...komop, van Gogh was oké maar zijn naam wordt enkel nog genoemd als het om islammoord gaat m.b.t. menings-vrijheid, zijn werken komen niet meer aan bod, dat geldt ook voor de boeken van Fortuyn.

  • Voor mij is een religie gelijk aan welke politieke of andere levensbeschouwelijke ideologie dan ook.

    Religies zijn ouder dan de politieke stromingen, zijn anders opgebouwd, kennen een godsfiguur, maar zijn - net als andere ideologieën - door mensen bedacht en hebben het doel mensen normen en waarden te leren en in sommige gevallen te onderdrukken en te intimideren.

    Daaruit volgt dat als ik het volste recht heb om een socialist, een communist of een liberaal tot op het bot te beledigen ik ook datzelfde recht heb om religies te beschimpen en te beledigen.

    Gelijke monniken, gelijke kappen.

    Een verbod op godslastering is niet van deze tijd, het zorgt zelfs voor rechtsongelijkheid, en moet daarom geschrapt worden.

  • Realhandyman, uw betoog is mij uit het hart gegrepen.
    Onze eigen culturele roots worden verloochend, omdat een aantal middeleeuwers ons hun normen willen opdringen. We gooien het kind met het badwater weg!
    We verkwanselen onze vrijheid, omdat onze "gasten" daar niet mee kunnen omgaan!