Algemeen

Welke supermarkten profiteerden van de prijzenoorlog?

Fleuriette_vd_Velde door Fleuriëtte van de Velde

De boodschappen worden flink duurder. Een van de redenen: de hoge grondstofprijzen van graan en olie. Maar mogelijk dempt een nieuwe supermarktoorlog de prijzen. Wie zijn de belangrijkste spelers?

Deskundigen houden rekening met een nieuwe prijzenoorlog tussen de supermarkten. De vorige prijzenoorlog, die woedde tussen 2003 en 2006, werd begonnen door marktleider Albert Heijn. Doel was het imago van dure supermarkt kwijt te raken en weggelopen klanten terug te winnen.

Met succes, zo blijkt uit een prijsimago-onderzoek van bureau Gfk. De prijzenoorlog leidde niet alleen tot stevige prijsdalingen in de supermarkten, maar ook tot flinke veranderingen in de branche. Verschillende merken verdwenen, andere groeiden sterk. De afgelopen zestien maanden veranderden ruim vijfhonderd winkels van eigenaar. Wie kocht wat en wat valt er nog te verwachten? Een overzicht van de belangrijkste spelers.

Albert Heijn
Marktleider heeft positie door prijzenoorlog verstevigd en imago van dure supermarkt grotendeels weten af te schudden. Dat imago steekt echter de kop weer op, waardoor kenners rekening houden met een nieuw offensief. Albert Heijn kan dat aan, want het bedrijf behaalde vorig jaar een omzetgroei van 7 procent en boekte een winst van 500 miljoen euro.
Aantal winkels: circa 750
Marktaandeel: 28,5 procent (schatting onderzoeksbureau GfK)

Schuitema (C1000)
Na Albert Heijn nog steeds grootste supermarktketen van Nederland (in omzet) maar cijfers zijn niet hoopgevend. C1000 groeit minder hard dan het marktgemiddelde van 4,4 procent. Sloot dit jaar 15 vestigingen, moderniseerde 59 winkels en werkt aan verbetering kwaliteit (uitbreiding assortiment, meer vers). Maakt 22 januari nieuwe plannen bekend. Supermarktdeskundige Gerard Rutte, verwacht een grote reorganisatie, waarbij 40 à 50 C1000-winkels zullen worden verkocht, zo schrijft hij op zijn site uwsupermarkt.nl.
Aantal winkels: 462
Marktaandeel: 14,4 procent

Aldi
Na jaren van groei in Nederland had de Duitse prijsvechter het door de prijzenoorlog moeilijk: omdat andere supermarkten hun prijzen verlaagden, kon het bedrijf zich minder goed profileren. Nu consumentenvertrouwen daalt, biedt dit nieuwe kansen.
Aantal winkels: 429
Marktaandeel: 9,0 procent

Super de Boer (voorheen: Laurus)
De eigenaar van Konmar, Edah en Super de Boer was de grote verliezer van de vorige prijzenoorlog. Naast 47 Super de Boer-winkels werden alle Konmars en Edahs verkocht , aan onder meer Jumbo, Sligro, Sperwer, Aldi, Lidl en Albert Heijn. De reorganisatie eindigde op 1 januari met naamsverandering concern in Super de Boer, de enige formule waarmee het concern verder gaat. Volgens kenners gaat het voorzichtig de goede kant op. 
Aantal winkels: 309
Marktaandeel: 7,5 procent

Kleinere spelers die gelden als aanstormende talenten in de branche:

Sperwer
Belangrijkste formules van Sperwer
Plus  (278 winkels) 
Marktaandeel: 5,9 procent
Spar  (320 winkels)
Marktaandeel: 1,3 procent
Kocht samen met Sligro de Edah-filialen van Laurus. Sperwer-topman Jaap Lagerwij gaf vorig jaar aan interesse te hebben in een overname van Super de Boer.

Jumbo
Groeit als kool. Nam vorig jaar 26 winkels over, waaronder 15 Super de Boer-vestigingen, en kocht eerder al 15 Konmars. Hierdoor steeg de omzet van het familiebdrijf uit Veghel in 2007 met 30 procent. Ook de bestaande winkels hadden een goed jaar. Jumbo wordt door klanten hoog gewaardeerd om de prijs en de kwaliteit, zo blijkt uit het kerstrapport 2007 van onderzoeksbureau GfK. Lees ook het Elsevier portret van familiebedrijf Jumbo
Aantal winkels: 117
Marktaandeel: 4,8 procent

Sligro 
Sligro is bekend van de gelijknamige groothandel, maar ook van:
Golff (60 winkels)
Marktaandeel: 1 procent 
EmTé (60 winkels). Deze zijn vooral in het midden en zuiden van het land te vinden.
Marktaandeel: 1,2 procent
Kocht in 2006 samen met Sperwer de Edah’s van het noodlijdende Laurus. Bouwde 40 Edah’s om tot EmTé. Is nog niet duidelijk of het zijn positie kan verstevigen.

Door Fleuriëtte van de Velde

 


Naar de homepage

Welke supermarkten profiteerden van de prijzenoorlog?

Fleuriëtte van de Velde

Fleuriëtte van de Velde (1975) schrijft over de arbeidsmarkt en over kosten in de gezondheidszorg.

Volg Fleuriëtte van de Velde

zie ook

0 reacties