Carriere

Zeg stress vaarwel met een betere 'work life balance'

door Annebelle de Bruijn

Werk, kinderen, sport en een sociaal leven zijn doorgaans niet makkelijk te combineren. Hoe voorkomt u dat u na een lange werkdag uitgeput op de bank in slaap valt? Verbeter uw work life balance om stress en moeheid te bestrijden.

Voor veel werknemers is een goede work life balance de heilige graal van het moderne leven. Toch komt in het dagelijks leven de stress doorgaans vaak om de hoek kijken. Probeer uw tijd nuttiger in te delen en meer rust te nemen met deze vijf tips.

1. Flexibel sporten
Iedereen weet dat sporten goed is voor de fysieke en mentale gezondheid en daarmee voor de geestelijke balans. Sporten hoeft op een lange werkdag niet zoveel tijd te kosten als vaak wordt gedacht. Bij veel grote sportschoolketens kunt u na inschrijving bij meerdere vestigingen terecht. Heeft u een afspraak in een andere stad? Zoek dan op of een van die andere lokaties in de buurt zit.

Combineer ook de dagelijkse reis naar het werk met een flinke work-out. Leen een racefiets, ga hardlopend of neem alle trappen dubbel op weg naar uw kantoor.

2. Slimme technologie
Maak eens gebruik van al die miljoenen applicaties voor smartphones. Controleer via een stappenmeter of u onderweg naar kantoor dat wijntje er af hebt gelopen of eindig de dag met een korte begeleide yoga- of cardiosessie.

Ideaal is een app als springpad, waarmee u interessante webartikelen kan bewaren om later - zoals in de wachtkamer van de huisarts - op uw smartphone te lezen.

3. Laad uzelf op
Aandacht voor uw energiehuishouding is belangrijk. Wie voortdurend doorwerkt zonder rust te nemen, zal hoogstwaarschijnlijk sneller gestresst en geprikkeld zijn. Neem een keer – hoe moeilijk het ook lijkt – een vakantie van uw werkmail en bewaak uw vrije tijd goed. Het kan geen kwaad zo nu en dan tijd voor ontspanning in te plannen en u hier ook aan te houden.

Neem daarnaast voldoende pauze. Verdiep u in een lastig probleem of moeilijke opdracht, maar laat dit ook eens los. Zo pakt u niet alleen een beetje rust, maar kunt u ook eens met een andere, frissere blik tegen het probleem aankijken.

4. Organisatie
Bedenk goed waar uw prioriteiten liggen en probeer uw dag naar hier naar in te delen. Zo komt u er achter waar u veel tijd aan kwijt bent en hoe u de dagplanning vervolgens gunstig kan aanpassen.

5. Zeg nee
Zeg een keer nee om uw eigen tijd en rust te bewaken. Oefen wanneer u dit moeilijk vindt eerst met kleine, niet zulke belangrijke dingen. Zo voorkomt u dat u gestresst thuiskomt of te moe bent om nog iets te doen.



Tags

zie ook

2 reacties

  • 0 0

    Beste mevrouw De Bruijn,
    Uzelf zult toch ook wel weten dat stress in de 'work life balance' niet zozeer zit in 'wanneer te sporten' of 'prioriteiten stellen op het werk'? Wie dag in dag uit om zes uur opstaat, al dan niet na een gebroken nacht vanwege ziek kroost, om vervolgens tandenpoetsend kinderen aan te kleden, een ontbijt naar binnen te wurmen, kinderen droppend bij de gastouder te zorgen op tijd op kantoor te zijn, die weet dat dan de rust begint. En om half zes begint de tweede helft van het spitsuur. En over sporten, muziekles, zwemles of ouderavond hebben we het nog helemaal niet gehad. Beginnen over yoga in de lunchpauze is echt oppervlakkig geneuzel voor iedere dertiger of veertiger die zich in bovenstaande herkent.

  • 0 0

    Geachte mevrouw de Bruijn,

    Zelf vader van 5 kinderen, ben het wel met de vorige reactie eens. Zelf spreek ik liever over Work-Health balans, immers leven en werken zijn vandaag de dag enorm met elkaar verweven. Maar goed, dat is semantiek.

    Als arts ben ik gespecialiseerd op dit terrein en hoewel een aantal tips van uw kant zeker gelden (maar vaak moeilijk inpasbaar zijn), is het naar mijn mening belangrijk
    het slapen zoveel mogelijk te optimaliseren. De resources die je overdag verbruikt, moet je s' nachts aanvullen. Zo wordt je sterker, energieker en kun je de stress te lijf. Daarnaast spelen hormoonveranderingen een belangrijke rol in de mate waarop je als persoon tegen stress bestand bent.