Cultuur & Televisie

NRC-artikel prins Friso leidt tot tientallen opzeggingen

Arne-Hankel1312 door Arne Hankel

NRC Handelsblad heeft zo’n zevenhonderd reacties ontvangen na het publiceren van een omstreden artikel over de gezondheidstoestand van prins Friso. Het merendeel van de reacties was negatief.

Tot nu toe zegden 43 mensen hun abonnement op vanwege de publicatie. Dat heeft uitgever Hans Nijenhuis maandagavond gemeld.

Neurochirurg
Journalist Jannetje Koelewijn schreef zaterdag dat de prins onder meer geen schedelbasisfractuur heeft na zijn ski-ongeval.

Zij deed dit op gezag van haar man, neurochirurg Kees Tulleken. Die had de informatie van collega-artsen gekregen in het Oostenrijkse ziekenhuis waar de prins ligt.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Tulleken inmiddels om opheldering gevraagd.

Hoofdredacteur van NRC Handelsblad, Peter Vandermeersch, legde zaterdag al verantwoording af over het voorpagina-artikel op de website van de krant. Lezers noemden de berichtgeving toen al 'platvloers' en 'volstrekt ongepast'.

Beroepsgeheim
Maandag zaten Vandermeersch en Koelewijn bij televisieprogramma De Wereld Draait Door. Daar gingen ze in discussie met arts en oud-hoofdredacteur van het medische tijdschrift Medisch Contact, Ben Crul.

Die laatste is boos over het schenden van het beroepsgeheim door Tulleken. Ook de publicatie van de vertrouwelijke informatie door NRC vindt hij verwerpelijk. Volgens hoofdredacteur Vandermeersch is het belangrijk nieuws van een belangrijke Nederlandse familie.

Hij blijft achter zijn keuze staan om het artikel te publiceren.

'De liberale, objectieve NRC is in verval geraakt. En de Belgische hoofdredacteur heeft de ontwikkeling naar deze deplorabele toestand bevorderd. Kennelijk weet hij weinig over de Nederlandse verhoudingen en de plaats van NRC in onze cultuur. Bovendien is hij een vreemdeling. Toeristen doen vaker dingen die ze in eigen land niet mogen doen. Een brave Belg kan in Nederland vrij snel ontsporen tot een wildplasser. Dat kan ook als emancipatie worden gezien.'

Lees het hele weblog van Afshin Ellian: NRC Handelsblad en het 'Nederland van Rutte'

NRC-artikel prins Friso leidt tot tientallen opzeggingen

Arne Hankel

Arne Hankel (1977) werkte van april 2009 tot juli 2013 als webredacteur van Elsevier.

Volg Arne Hankel

Tags

16 reacties

  • 0 0

    Poepoe, wat een nieuws. Een hoop mensen zeggen tegenwoordig hun krant op en zoeken daar dan een aanleiding bij.

    NRC bracht volgens mij gewoon nieuws, niet het mijne of belangrijk, maar nieuws en dat blijkt volgens mij ook nog te kloppen achteraf.

  • 0 0

    Er is ook nog zo iets als fatsoen. Achterhaald concept misschien, maar toch.

  • 0 0

    NRC heeft gedaan wat van een nieuwsmedium verwacht mag worden. Namelijk, relevant nieuws gebracht.

    Koelewijn is te eerlijk geweest. Ze had zich beter kunnen verschuilen achter "betrouwbare bronnen rondom het medisch team waardoor de prins behandeld wordt", zonder haar bronnen met naam en toenaam te noemen.

    Het is net als met politiek, in de journalistiek wordt eerlijkheid en openheid blijkbaar niet op prijs gesteld.

  • 0 0

    Waar gaat dit over??!! Natuurlijk kon de NRC dit publiceren. Mevr. Koelewijn heeft gezegd dat ze van een krant was en kom op zeg, het is toch geen schandaal dat de prins geen schedelbasisfractuur heeft. Nederlandse hufterigheid ten top. Aan die RVD heeft toch niemand wat. Ik ben blij dat ik niet meer in Nederland woon, waar onnozelheden groot gemaakt worden, door onnozele mensen.

  • 0 0

    -Het NRC is een dagblad wat ''van den prins geen kwaad weet '' hoog in het vaandel heeft staan.