Nieuws

Cultuur & Televisie

Thierry Baudet: Sterven Europese Unie is onvermijdelijk

door Lucas Gasthuis 3 sep 2012

Thierry Baudet (1983) hield de vierde H.J. Schoo-lezing
Thierry Baudet (1983) hield de vierde H.J. Schoo-lezing

De vraag is niet of de Europese Unie (EU) kan overleven, maar wanneer zij sterft. De keuze is tussen een geordende geleidelijke afbouw, en een chaotische, plotselinge wellicht zelfs gewelddadige explosie.

Terug naar artikel

Tags

79 reacties

  • Rationele zienswijze van deze man, volledig mee eens.
    Het is aan de kiezers op 12 september de keuze te maken om voor een partij te stemmen die deze waanzin wil afbouwen en omvormen naar een gezond samenwerkingsverband met behoud van eigen autonomie, of voor een partij die deze waanzin wil door zetten (kosten wat het kost)tot aan een explosie. De enige partij die rechtlijnig voor omvorming gaat en bereid is dat te doen is de PVV. Mijn stem hebben ze!

  • Meneer Baudet zal wel nooit door de NOS, DWDD, K&A en
    P&W gevraagd worden. Misschien door Jinek, maar daar ben ik ook niet zeker van. Jammer dat hij zijn verhaal niet wat eerder in de wereld gebracht heeft.
    Maar in feite pleit hij voor terugkeer naar de EEG zoals heel veel mensen (maar lang niet genoeg) dat al jaren doen.

  • Ach ja, we hebben dat al zo vaak gehoord. 'The day the dollar falls' bijvoorbeeld waar Willem Middelkoop zelfs nog een boek over heeft geschreven. Reken maar op een lange zit, dan valt het niet tegen. Dus op de korte en middellange termijn leveren we nog meer soeverijniteit in en verarmen we en masse. Gezondheidszorg, onderwijs, pensioenen lonen en uitkeringen... You name it.

  • Helemaal eens met Thierry Baudet. Verstrikt in de tentakels van de EU gaat ten koste van de parlementaire democratie. Ik ga zijn boekje 'Pro Europa dus tegen de EU' bestellen.
    Jammer dat hij de afgelopen 2 uitzendingen bij Buitenhof niet goed uit de verf kwam omdat hij telkens werd afgekapt. Hopelijk laat men hem de volgende keer wel uitspreken.

  • Ik denk dat de EU zo en zo niet zal overleven als de op vergaande samenwerking gebaseerde ASEAN Community komt.
    Onder het programma daarvan staat: One vision, one identity, one community
    En daar ontbreekt het bij de EU op alle 3 punten duidelijk aan, mede als gevolg van het diepgewortelde concurrentiedenken.

  • Zoveel verschillende culturen en economieën laten zich niet verenigen. Een kind kan dit beseffen. De Bilderbergers moeten zich dit ook gerealiseerd hebben. Al het publieke bezit is inmiddels al in bezit van multinationals en banken. Wat staat ons nog meer te wachten?

  • Hetgeen hij zegt zeggen vele onder ons, met dezelfde strekking. Afbouwen/ontmanteling is geen optie voor de Eurofielen, dat staat het Eurolisme niet toe. Het zal dus kwaadschiks verlopen juist omdat de debet en krediet belangen te groot zijn om het netjes af te handelen.

    Zoals zij nu met de burgers omgaan zullen zij ook elkaar niet sparen omdat het nu eenmaal als vergif in het denkpatroon/systeem zit om gezichtsverlies te vermijden...jawel het draait allemaal om gezichtsverlies.

  • Zijn interview in de papieren Elsevier gelezen en dat sprak mij zeer aan.
    Hierin vertelde hij o.a. dat Pechthold niet met hem in debat wil.
    In het zondagse Tv programma Buitenhof hoorde ook al dat Pechthold, en Wilders trouwens ook, niet met Baudet in debat willen gaan in dit programma.
    Had ik nooit van Pechthold verwacht, hier lijkt hij wel wat op Wilders.

  • Iemand die op dit onderwerp gepromoveerd is. Het zou interessant zijn om eens een echte discussie tussen deze man en de eurofiele politici te zien. Maar dat zal wel niet gebeuren. Liever Wilders als een clown en een wegloper blijven wegzetten. Want daar scoor je mee tijdens de verkiezingen. Geen betere kiezer dan een bange kiezer!

  • Waarom zouden we niet net als Zwitserland bij Schengen kunnen blijven? Zwitserland is toch juist een voorbeeldland?

  • @ R Middelhuis.
    Precies.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton#Werken_in_het_Nederlands_vertaald

  • Deze bijzondere intellectueel heeft, naar mijn mening, volkomen gelijk. Kort : Europa ok, EU-Brussel zoals daar nu wordt gewerkt afschaffen en terug naar de verhoudingen van de E.E.G. oorsprong. Het zal een harde dobber worden.

  • Kon ik maar op hem stemmen, nu blijf ik helaas thuis. Alle politici van links tot rechts hebben mijn vertrouwen verloren. Dieven, leugenaars en eed brekers is wat zij (in mijn ogen) zijn. Een stembusgang niet waard!

  • thx
    PVV kan wel een steuntje in de rug gebruiken.
    Gewoon retour moderne EEG.

  • Kom net terug van de lezing: wat een verademing.
    Even uit de gordijnen en gesprekken met gelijkgestemden.

  • zoukunnen op maandag 3 september 2012 22:40

    De almachtige lieden te BX vergeten de toorn die zij over zich heen krijgen indien zij, de plebejers inzien dat ze worden en werden genaaid door de pinnokios aka Rutte.

  • Dhr. Baudet zag en hoorde ik nu twee maal. Zijn pleidooi is duidelijk en helemaal mijn wens. De problemen zijn de snelle mars die Brussel inmiddels maakte en het volledige onbegrip van velen die beter zouden moeten weten. Tot heden probeer ik bij te dragen aan de stroming die met name door Mw. Merkel werd en naar ik hoop nog wordt gepropageerd. Maar naast BRX is er ook Draghi, een moeilijk in te schatten heer. Het kan zijn dat hij echt begrijpt wat hij behoort te doen maar helaas kan hij een vos blijken. Dan zijn we gauw in de aap gelogeerd. Geluk iedereen.

  • Dit is een mooie steun in de rug voor de PVV, die al jaren zegt uit de Europese Uni.

    En geen Euro meer naar de zuidelijk landen

    Dat belooft wat op 12 sepetember a.s.

  • Een verenigd Europa is histories onmogelijk het is in de oudheid al vaker geprobeerd en het liep om de zelfde redenen al nu vast met alle gevolgen van dien.

  • Tja deze man zegt wat dit publiek hier zo graag wil horen. Maar het is altijd goed om het van meerdere kanten te bestuderen. Ik raad iedere EU scepticus aan als tegenhanger het uitstekende artikel te lezen wat staat op wetenschap.dejaap.nl van Miko Flohr op 25 juni. Zoals hij het zegt kan ik het hier niet in een paar woorden kwijt. Hoe dan ook. Europa is voor mij nog lang niet dood.

  • @inekemaa op maandag 3 september 2012 21:55

    "Ik denk dat de EU zo en zo niet zal overleven als de op vergaande samenwerking gebaseerde ASEAN Community komt. Onder het programma daarvan staat: One vision, one identity, one community En daar ontbreekt het bij de EU op alle 3 punten duidelijk aan, mede als gevolg van het diepgewortelde concurrentiedenken."

    ASEAN bestaat reeds jaren lang.
    Maar vergis u niet, van eendracht is daar ook geen sprake.

  • 1983 was een goed bouwjaar. Heeft verstandige mensen voortgebracht. Ik kan het weten...

  • Adriaan 6voor7 op maandag 3 september 2012 23:14

    Wij beiden verdienen er geen sterren mee(wellicht een minnert op de lijn)
    Dat Europa niet hoeft worden afgeschreven staat vast, geen twijfel over mogelijk. Maar dat de huidige EU op vele gronden heeft gefaald is overduidelijk. De Draghi's, Monti's , allerlei bankiers, Neelie en der zijnen, noem maar op.

    Zelfs China gaat binnenkort de lasten dragen van deze grootgrutters.

  • Leg dat maar eens uit aan de gemiddelde Nederlander: geïndoctrineerd, gemangeld, politiek übercorrect, en bang gemaakt door de linkse politici en media. Een laf en benepen volkje dat maar braaf blijft stemmen op de gevestigde orde verdient ook niet beter.

  • Wynia zegt hetzelfde eigenlijk al jaren. Het punt is dat wij te maken hebben met linkse media die op sluwe wijze stemmen zoals Baudet en Wynia smoren . Neem de verkiezingsdebatten, die gaan nergens over, gekissebis over o,zoveel procent meer of minder, maar over Europa of immigratie en een paarhonderd miljard down the drain ? Wordt geen vraag over gesteld. Natuurlijk heeft Baudet gelijk en Elsevier is een verademing met de rest van de media, maar het zet geen zoden aan de dijk. NL is te dom en te ver heen.