economie

Deze ondernemers willen onderwijs radicaal veranderen met games

Door Servaas van der Laan - 13 mei 2015

Nederlandse ondernemers willen met gepersonaliseerde games het onderwijs voor basisschoolleerlingen wereldwijd op z’n kop zetten. ‘Soms is er in Afrika geen school in de buurt, maar hebben ze wel een mobieltje’.

Het onderwijs ‘een beetje beter maken’. Dat is het bescheiden streven van ondernemers Jeroen Offerijns, Tobias Rijken en Thomas Meijers.

Met hun startup 42 Education bouwen zij een platform voor leraren en leerlingen. Aan de hand van gepersonaliseerde games kunnen leerlingen thuis en op school hun vaardigheden bijschaven. De leraar kijkt intussen mee en krijgt aan de hand van data inzicht in de vooruitgang van de leerling. ‘Aan de hand van het gamegedrag van de leerling kunnen zijn sterke en zwakke punten worden blootgelegd. De leraar kan hier op inspelen. Ieder kind krijgt zo zijn persoonlijk leertraject,’ zegt oprichter Offerijns.

XPRIZE

De startup 42 Education is de enige Nederlandse genomineerde voor de prestigieuze Global Learning XPRIZE. Deze Amerikaanse competitie is opgezet om nieuwe technologie in te zetten voor verbetering van leefomstandigheden van mensen.

De komende 18 maanden strijdt 42 Education met andere teams om een plekje in de finale. Iedere finalist krijgt vervolgens 1 miljoen dollar om zijn project verder uit te werken en uiteindelijk wordt er één winnaar gekozen, die 10 miljoen dollar krijgt van de organisatie.

Afrika

Voor de XPRIZE gaan de Nederlandse ondernemers hun software uittesten in Kenia. ‘In Afrika hebben ruim 100 miljoen kinderen geen toegang tot onderwijs,’ zegt Offerijns.  ‘Er is vaak geen school in de buurt en het opzetten van nieuwe scholen is kostbaar. Wel zijn er in Afrika al meer dan 100 miljoen smartphones. Ook is er op steeds meer plekken internet. Facebook en Google hebben er baat bij dat zo veel mogelijk mensen toegang krijgen tot hun diensten en werken hard aan uitbreiding van het internet in ontwikkelingslanden. Kinderen hebben alleen een mobieltje van 30 dollar nodig om basisvaardigheden te leren. Met onze software willen we daarbij helpen.’

Een betere toekomst begint volgens Offerijns, zelf nog student Informatica aan de TU Delft, met het leren van lezen en schrijven. Voor miljoenen kinderen in Afrika is dit nu binnen handbereik. Het enige dat ze nodig hebben is een telefoontje met internet waarmee ze de leerspellen kunnen downloaden. ‘Voor kinderen is het spelen van spellen een makkelijke en laagdrempelige manier om te leren. Ze leren rekenen en taal bijvoorbeeld aan de hand van een racespel.’

Aansluiting

Met het project van XPRIZE richten de ondernemers zich vooral op ontwikkelingslanden, maar hun software is ook zeker geschikt voor westerse landen zoals Nederland.

Thomas Meijers:  ‘In het voortgezet onderwijs en op universiteiten zijn al behoorlijke sprongen gemaakt wat betreft games. De technologische vernieuwing voor  basisschoolleerlingen blijft nog achter. Je hebt nu wel de Steve Jobs-scholen, maar daar ontbreekt in onze ogen de aansluiting tussen de leermiddelen. Het doel van ons platform is om de leermiddelen van kinderen met elkaar te verbinden. Er is op dit moment weinig aansluiting tussen hetgeen een kind op school leert en wat het daarbuiten doet. Onze software is in staat om die koppeling te maken. Dus het kind gaat thuis op de iPad verder met wat hij op school heeft geleerd.’

Leraar wordt coach

Tegenstanders van de ‘gamification’ in het basisonderwijs zijn bang dat de opvoedende rol van de leraar of lerares verdwijnt als leerlingen door ‘algoritmes’ worden grootgebracht. Maar volgens Offerijns wordt daarmee de rol van de games overschat.

‘Het moet de school niet vervangen. De leraar blijft primair verantwoordelijk voor het onderwijs. Maar nu is hij nog te vaak een babysitter, terwijl hij eigenlijk een coach moet worden die de leerlingen stuurt bij hun persoonlijk leertraject.’

Ingelogde abonnees van Elsevier kunnen reageren.