Europese Unie

Grote schade Schiphol en KLM door Europese vliegtaks

KLM en Schiphol zullen problemen ondervinden van de EU-heffing
KLM en Schiphol zullen problemen ondervinden van de EU-heffing

Jeroen-1312 door Jeroen Langelaar

De invoering van de Europese belasting voor CO2-uitstoot heeft grote gevolgen voor de Nederlandse luchtvaart. Bij Schiphol zullen tweehonderd banen verdwijnen en KLM loopt dit jaar ongeveer 150.000 passagiers mis.

Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), meldt De Telegraaf dinsdag.

Dubai profiteert
De vliegtaks, officieel ETS geheten, is begin dit jaar ingevoerd. Het gaat, afhankelijk van welk vliegtuig, om ongeveer 10 euro per ton CO2-uitstoot. De maatregel kost KLM 30 miljoen euro per jaar.

Het KiM verwacht dat veel passagiers Schiphol zullen mijden en dat grote luchthavens buiten de Europese Unie, zoals Dubai of in Turkije, gaan profiteren van de belasting.

Ernstig
Staatssecretaris Joop Atsma (CDA, Luchtvaart) noemt de cijfers 'ernstig'. Hij vindt dat de CO2-belasting - die slechts in de Europese Unie wordt geheven - voor de hele wereld moet gelden.

Lukt dat niet, is er volgens hem sprake van oneerlijke concurrentie en moet de maatregel worden geschrapt. Vrijdag zal hij dit bepleiten bij de Milieuraad in Brussel.

In Crash zijn Eric Vrijsens beste stukken over vliegveiligheid gebundeld. Rampen, reconstructies en de razendsnelle ontwikkelingen op het terrein van veiligheid in de luchtvaart.

Crash. Vliegtuigongelukken en hoe u ze overleeft

Grote schade Schiphol en KLM door Europese vliegtaks

Jeroen Langelaar

Jeroen Langelaar (1986) werkte van maart 2010 tot maart 2013 als webredacteur voor Elsevier.

Volg Jeroen Langelaar

Tags

zie ook

67 reacties

  • 0 0

    Zo wordt het gezegde 'UIT, GOED VOOR U' steeds toepasselijker.
    Met één kleine aan passing.. 'ERUIT'..

    Nederland: je kúnt het.!


    +

  • 0 0

    En dit economische "voordeel" van het Nederlandse lidmaatschap van EU(ro) was nog niet eens meegenomen in het onderzoek van G. Wilders !

  • 0 0


    In een ver verleden tekende onder meer Nederland een verdrag waarin werd besloten dat reizen per vliegtuig was vrijgesteld van o.a. brandstofacijns. Dit verdrag is tot op de dag van vandaag van kracht. Het is dus maar zeer de vraag of deze 'vliegtax' wel rechtmatig is want qua hyrargie is alles ondergeschikt aan een verdrag.

  • 0 0

    Heerlijk toch al die regels die ons door Brussel worden opgelegd!!
    De burger voelt het al jarenlang en nu is het bedrijfsleven aan de beurt!!!
    En maar vol blijven houden dat het ons veel voordelen oplevert!!!!
    Hoe blind kun je zijn.

  • 0 0

    Het heeft net alleen gevolgen voor ons land, maar voor heel West-Europa. China weigert aan deze EUSR-onzin mee te doen, en blokkeert daarom hoogstwaarschijnlijk een reeds afgesloten miljardenorder bij Airbus.