kennis

Met deze vier stappen vermijdt u voortaan stress

Door Thomas Borst - 13 augustus 2015

De meest voorkomende oorzaak van de stress is een conflict op de werkvloer of thuis. Hoe gaat u stress te lijf?

Bij een onderzoek van Psychologie Magazine geeft de helft van de respondenten aan last van stress te hebben. Naast conflicten, leveren ook studie, eigen gezondheid of die van naasten of financiële kwesties regelmatig stress op.

Elsevier sprak eerder met stressdeskundige en psycholoog Robert Epstein. Hij onderzocht wat er moet gebeuren om stress volledig te mijden en kwam met vier stappen.

1. Vooruitkijken

Alleen als u zich er van bewust bent wat stress met u kan doen, kunt u op tijd maatregelen treffen. Om op tijd preventief te handelen, is het noodzakelijk om te weten wat er de komende dag, week, maand of jaar gedaan moet worden. Om stress te voorkomen en structuur aan te brengen in het leven helpen schema’s en planningen.

2. Herkennen en elimineren

Ook is het belangrijk om de oorzaken van de stress te vinden en deze zo snel mogelijk te beperken. Stress ontstaat vaak op de werkvloer omdat er te veel werkzaamheden zijn, waardoor er een chaos ontstaat. Maak dus vooraf een lijst met werkzaamheden en rangschik ze op basis van urgentie en stel prioriteiten. Op die manier houdt u overzicht van wat u nog te wachten staat en kunt u eventueel op tijd hulp vragen.

Stress ontstaat niet alleen door werk. Tijdnood bij een studie of huishouden kunnen ook oorzaken zijn van stress. Stel hierbij dus ook prioriteiten en ga systematisch te werk, zodat de kans op stress wordt beperkt.

3. Controleren

Wanneer er sprake is van stress, ontstaan er veel stressvolle gedachtes en gevoelens. In bed wordt veel gepiekerd, wat leidt tot vermoeidheid. U zult dus een methode moeten ontwikkelen om het gepieker een halt toe te roepen. Dit gaat het makkelijkst door uzelf te verbieden irrationele dingen te bedenken die niet op feiten maar op onderbuikgevoelens zijn gebaseerd. ‘Wat als-‘ en ‘ja maar-‘redeneringen zijn nergens op gebaseerd.

4. Ontspannen

Voor een stressvrij leven is het noodzakelijk om dagelijks te ontspannen. Plan een dagelijkse periode in met activiteiten die een ontspannen gevoel geven. Dit kan van alles zijn: lezen, een film kijken, sporten, een warm bad nemen of in de zon zitten. Verwaarloos activiteiten die bij u voor ontspanning zorgen dus niet en plan er een dagelijks moment voor in, waarbij een halfuur al voldoende kan zijn om stress te voorkomen.

Ingelogde abonnees van Elsevier kunnen reageren.