Nederland

Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Arne-Hankel1312 door Arne Hankel

Het brandstofverbruik van zuinige auto’s is veel hoger dan fabrikanten beloven in hun folders. Auto's verbruiken vaak 35 procent meer brandstof, met uitschieters boven de 50 procent.

Dat meldt de NOS op basis van cijfers van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen levert voor de zakelijke markt. Het bedrijf liet de gegevens van 400.000 Nederlandse auto's onderzoeken door TNO.

Stimuleringsmaatregelen

De cijfers over het verbruik zijn relevant omdat de overheid de aanschaf van 'groene' modellen - zuinige auto's met een lage CO2-uitstoot - stimuleert. Voor die auto’s hoeft geen aanschafbelasting (BPM) te worden betaald, ze zijn vrijgesteld van wegenbelasting en hebben een lage fiscale bijtelling.

De ‘groene’ auto’s zijn daardoor bijzonder populair.

'Een elektrische auto rijdt niet op stroom maar op subsidie. Dat zal nog lang zo blijven: de batterijen blijven tientallen jaren zo duur dat niemand bij zijn gezonde verstand zo'n veel te dure auto zou kopen. Een overheid die, om welke reden dan ook, wil dat zijn burgers elektrisch gaan rijden, moet met geld strooien.' Lees het hele weblog van Simon Rozendaal: 'Groene' auto kan niet zonder subsidie

Voor de gek

‘Kijken we naar de auto's die vorig jaar in Nederland op de weg zijn gekomen, dan is de afwijking 35 procent. Focussen we op auto's die op papier het zuinigst scoren, dan gaan we richting de 45 procent,’ zegt Travelcard-directeur Jan-Reint Vink tegen de NOS.

‘We stoten dus ook veel meer CO2 uit dan we denken. Wie zich baseert op de fabrieksopgave, houdt zichzelf voor de gek.’

Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Arne Hankel

Arne Hankel (1977) werkte van april 2009 tot juli 2013 als webredacteur van Elsevier.

Volg Arne Hankel

Tags

27 reacties

  • 0 0

    Dat ze minder zuinig zijn komt vooral door het gebruik. Heel leased nederland kiest massaal voor modellen met lage bijtelling die om die lage bijtelling te krijgen beschikken over kleine motortjes waar de bestuurder vervolgend heel hard mee gaat rijden m.a.g. een hoog brandstofgebruik. Zie hier de domheid van de milieuterroristen.

  • 0 0

    De groene linkse leugen en de werkende Jan en Annie moeten betalen!

  • 0 0

    Dat het werkelijke gebruik niet eens in de buurt komt van het gebruik waar de fabrikant mee schermt is toch allang bekend? Waarom zou dat voor "groene" auto's anders zijn?
    Dat het verschil tussen theorie en praktijk zo groot is als genoemd in dit stuk (35% en 45%) vind ik veel schokkender nieuws.

  • 0 0

    De moraal is wel dat de regering niks weet en maar wat doet.Wegenbelasting en verbruikersbelasting moeten in de brandstof en niet via slinkse wegen te omzeilen.

  • 0 0

    Zit het verschil erin dat bij de verbruiksmeting eerst de volle accu wordt leeg gereden waarna pas de benzinemotor wordt gestart ? Misschien moet verbruik obv een test van 1000 km of meer worden bepaald zonder bijladen behalve door de benzinemotor..