door
Mehtap Gungormez
20 jul 2011
Afvallen is een kwestie van minder eten, wordt vaak gedacht. Toch blijkt dit niet helemaal te kloppen. Uit een recente studie van Harvard University is gebleken dat niet de hoeveelheid calorieën, maar eerder wát je eet, bepalend is voor je gewicht.
Het nieuwe onderzoek, dat is uitgevoerd door vijf voedings- en gezondheidsexperts van Harvard University, is een van de meest uitvoerige studies naar gewichtstoename van de afgelopen tijd, zo bericht The New York Times.
De onderzoekers bestudeerden twaalf tot twintig jaar lang 120.877 gezonde en goed opgeleide, mannen en vrouwen zonder obesitas. Iedere twee jaar vulden de deelnemers een questionnaire in over in hun gewicht, eetgedrag en andere gewoontes.
'Smoes'
Uit de analyse kwam naar voren dat een combinatie van factoren oorzaak is van de gewichtstoename van de deelnemers. De gemiddelde deelnemer kwam 1,51 kilo per vier jaar aan, wat in totaal leidde tot een toename van 7,6 kilo in twintig jaar.
Volgens onderzoeksleider Dariush Mozaffarian toont het onderzoek dat de algemeen geldende wijsheid 'minder eten, minder calorieën en weinig vet' niet de beste aanpak is. 'Wat je eet, maakt veel verschil. Dus alleen calorieën tellen zal niet helpen, tenzij je kijkt naar de soort calorieën die je tot je neemt.' Ook zegt hij: 'de gedachte dat het ok is om alles met mate te eten, is gewoon een smoes om te kunnen eten wat je wilt eten.'
Patat
De onderzoekers stelden een lijst samen van voedingsmiddelen waar je het meest van aankomt. Op nummer één staat patat, gevolgd door chips, gesuikerde frisdranken, zoetigheden en toetjes, geraffineerde granen, gefrituurd eten, 100 procent vruchtensap en boter.
Voedingsmiddelen waar je van afvalt, of niet van aankomt wanneer je er veel van eet, zijn fruit, groenten en volkorenproducten. Verrassender is het resultaat dat een vergrote inname van zuivelproducten, of dit nu mager is of volvet, een neutraal effect heeft op het gewicht.
Pindakaas
Deelnemers die meer yoghurt en noten aten, vielen in vier jaar tijd meer af dan de personen die dat niet deden. Ook bleek dat pindakaas, waarschijnlijk omdat het de honger lang stilt, kan helpen om op gewicht te blijven.
Yoghurt zorgt voor een gewichtsafname, omdat de gezonde bacteriën in dit zuivelproduct de honger stillen en de stofwisseling gunstig beïnvloeden. Daarentegen hebben geraffineerde koolhydraten, zoals suikers en meel, een negatief effect op de spijsvertering.
Ook toonde het onderzoek aan dat beweging eveneens bijdraagt aan gewichtscontrole. Degenen die minder bewogen gedurende de onderzoeksperiode kwamen meer aan, terwijl degenen die meer bewogen niet. De groep die het meest bewoog, kwam 0,79 kilo minder aan binnen vier jaar. Wel is het volgens de onderzoekers zo dat diegenen die veel bewegen maar hun dieet negeren, toch kunnen aankomen.
(20 juli 2011 - 12:44)