Stijl

Yoga in de hitte: goed voor u of juist niet?

Yoga in de hitte: goed voor u of juist niet?

default_avatar door Nelleke Groot

Bikram yoga, een vorm van yoga die wordt beoefend bij een temperatuur van ongeveer 40 graden, is populair. Fitnessexperts zijn het niet met elkaar eens of sporten in een hete ruimte goed is of juist niet.

Bikram yoga is al langer een hit en lijkt nog niet aan populariteit in te boeten. The New York Times signaleert dat naast yoga steeds meer sporten, zoals fietsen en pilates, worden aangeboden in een hete ruimte.

Maar is dat wel gezond? De voors en tegens van yoga in de hitte:

Voors

1. Door de hitte gaat u flink zweten, hierdoor kunnen afvalstoffen uw lichaam verlaten.

2. De hoge temperaturen zorgen ervoor dat uw spieren losser en flexibeler worden. U kunt de verschillende yoga-poses makkelijker aannemen.

3. Doordat uw spieren sneller warm en losser worden, hebt u minder kans op blessures.

4. De warmte zorgt ervoor dat lichaamsdelen die snel vastzitten, zoals de rug en nek, minder stijf worden. Hierdoor voelt u zich 'bevrijd' en euforisch na een sessie.

5. Sporten in extreme hitte is zwaar en vormt een uitdaging. Om een les vol te maken, is uithoudingsvermogen nodig. Als het u lukt om de hele les mee te doen, geeft dat u zelfvertrouwen.

Tegens

1. Het detoxen is onzin, beweren sommige experts. Het is waar dat u veel gaat zweten, maar niet iedereen is het erover eens of dat echt helpt om te ontgiften. Dat neemt niet weg dat sommigen het fijn vinden om eens lekker te zweten.

2. Het is maar de vraag of hitte goed is tijdens het sporten of het effect heeft op de spieren. Er zijn veel voorbeelden bekend van sporters die duizelig of misselijk werden, of zelfs flauwvielen. Zo zijn er deskundigen die beweren dat het zelfs schadelijk kan zijn voor het hart.

3. Het is helemaal niet nodig om in de hitte te sporten. Tijdens een goede training onder normale omstandigheden kunt u net zo veel calorieën verbranden.

4. Elke oefening kan nog dieper of nog verder dan de vorige keer, of nog beter dan uw buurman hem uitvoert. Doordat het warm is en uw spieren los zijn, bestaat het gevaar dat u niet meer voelt wanneer u te ver gaat. Bikram yoga kan zo juist blessures in de hand werken.

5. Omdat de yogadocenten het drinken van water tijdens de les afraden, hebt u - vooral na zo veel te hebben gezweet - grote kans uit te drogen. Zo kunt u, als u vooraf niet genoeg hebt gedronken, hoofdpijn krijgen.

Besluit u te gaan beginnen met bikram yoga, neem dan de volgende tips in acht:

  • Drink de hele dag door genoeg water
  • Eet ongeveer twee uur van te voren niets meer, om misselijkheid te voorkomen
  • Mannen dragen een korte broek en optioneel een T-shirt
  • Vrouwen dragen een topje of sport-bh en een korte broek of legging
  • Gebruik geen parfum voor de les
  • Als u veel zweet, neem dan een extra handdoek mee

Tags

0 reacties