door
Mehtap Gungormez
28 jun 2012
Er zijn talloze diëten op de markt die beloven te doen afvallen. Voedingsschema's met weinig koolhydraten of geen vet: is dit wel zo goed? En: met welk dieet blijft u het beste op gewicht?
Het Amerikaanse tijdschrift Time meldt dat mensen die het zogeheten Mediterrane dieet volgen, de grootste kans hebben om op gewicht te blijven zonder dat zij hier negatieve bijwerkingen van ondervinden. Dit is gebleken uit recent Amerikaans onderzoek.
Drie diëten
De onderzoekers aan het Boston Children's Hospital hebben drie verschillende diëten met elkaar vergeleken. Omdat veel diëters het moeilijk vinden om op gewicht te blijven, keken de onderzoekers naar welk dieet de meeste calorieën per dag verbrandt en zodoende ervoor zorgt dat diegene op gewicht blijft.
Tijdens het onderzoek keken de artsen naar de verschillende hormoonniveaus, enzymen, vetcellen in het bloed, insulinegevoeligheid en ander factoren die bijdragen aan hartproblemen en/of diabetes.
Obesitas
In totaal deden 21 volwassenen met overgewicht en obesitas mee aan een drie maanden durende dieetplan. Nadat ze allemaal met hetzelfde dieet waren afgevallen, werden de proefpersonen op een van de volgende diëten gezet:
- Weinig vet: 20 procent van de calorieën bestaat uit vet, 60 procent uit koolhydraten en 20 procent uit proteïne.
- Weinig koolhydraten: gelijk aan het Atkins-dieet met 10 procent koolhydraten, 30 procent proteïne en 60 procent vet.
- Laag glycemische index: gelijk aan het Mediterrane dieet met 40 procent koolhydraten, 40 procent vet en 20 procent proteïne.
Cortisol
De proefpersonen die het dieet met weinig koolhydraten volgden, verbrandden per dag de meeste calorieën – 325 calorieën per dag meer dan degenen die weinig vet aten. Maar er was wel een bijwerking te zien: deze diëters hadden meer van het stresshormoon cortisol in hun bloed en toonden tekenen dat het risico op hartfalen was verhoogd.
De personen die het dieet met het laag glycemische index volgden, verbrandden ongeveer 150 calorieën per dag meer dan degenen die weinig vet aten. Ook hadden zij geen last van bijwerkingen zoals verhoogd risico op hartfalen. De groep die het 'weinig vet-dieet' volgde, verbrandde per dag de minste hoeveelheid calorieën en vertoonde lagere niveaus van goed cholesterol.
'Middenweg'
David Ludwig, een van de onderzoekers: 'Wie wil afvallen en hartfalen wil voorkomen, dient diëten die een belangrijke voedingsgroep zoals vet of koolhydraten uitsluiten, te vermijden. Verminder liever geraffineerde koolhydraten die het bloedsuikerspiegel doen schommelen, zoals witbrood, suiker, witte rijst en snacks met weinig vet.'
Volgens Ludwig is het laag glycemische index-dieet het beste omdat het een goede 'middenweg' is. Dit dieet sluit niet één bepaalde voedingsgroep uit en focust daarvoor in de plaats op een grote verscheidenheid van producten met goede voedingswaarden.