Wetenschappers veranderen huidcellen in bloed

De nieuwe techniek kan een einde maken aan het tekort aan bloeddonoren

Shari-Deira1312 door Shari Deira

Canadese wetenschappers hebben een manier ontdekt waarmee ze de huidcellen van mensen kunnen veranderen in bloed. Deze nieuwe techniek kan een oplossing bieden voor mensen die chemotherapie ondergaan of met bloedaandoeningen, zoals bloedarmoede, te maken hebben.

Dat meldt de Britse krant de Guardian maandag.

Chemicaliën
Door de nieuwe techniek beschikken patiënten over bloed dat past bij hun eigen bloedtype. Wetenschappers van de McMaster University in Canada, hebben huidcellen van volwassenen en baby's gebruikt voor hun onderzoek. Aan deze cellen hebben ze het proteïne OCT4 en chemicaliën toegevoegd.

Deze samenstelling verandert in gezond bloed dat kan worden gebruikt bij bloedtransfusies. Afhankelijk van de gebruikte chemicaliën bestaat het bloed uit rode bloedcellen die zuurstof bevatten of witte bloedcellen, die helpen bij het bestrijden van infecties. Ook bloedplaatjes kunnen worden ontwikkeld.

Bloeddonoren
'Mensen met bloedarmoede hebben uitsluitend rode bloedcellen nodig, we kunnen de samenstelling van de chemicaliën hierop aanpassen,' zegt Mickie Bhatia, wetenschapsdirecteur van het onderzoeksinstituut van McMaster. Het onderzoeksteam van Bhatia is het eerste dat heeft vastgesteld dat huidcellen kunnen veranderen in bloedcellen. 'We weten nu hoe het werkt, we gaan verder kijken hoe we het proces kunnen verbeteren.'

Wetenschappers zijn enthousiast over hun ontdekking en hopen met de nieuwe techniek een einde te maken aan het tekort aan bloeddonoren.

Wetenschappers veranderen huidcellen in bloed

Shari Deira

Shari Deira (1986) werkt sinds maart 2011 op de webredactie.

Volg Shari Deira