Nieuws

Wetenschap

'Omega-3-capsules helpen niet tegen hartfalen'

door Marlou Visser 30 aug 2010

Het eten van extra onverzadigd vet beschermt hartpatiënten niet
Het eten van extra onverzadigd vet beschermt hartpatiënten niet

Het slikken van visoliecapsules en omega-3 vitaminepillen beschermt hartpatiënten niet tegen nieuwe hartaandoeningen. Vrouwen en hartpatiënten die ook aan diabetes lijden kunnen wel baat hebben bij het innemen van extra onverzadigde vetten.

Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Wageningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting, Unilever en het Amerikaanse National Institutes of Health.

Onverzadigde vetten
Projectleider professor Daan Kromhout heeft 4.837 hartpatiënten tien jaar lang gevolgd om te kunnen onderzoeken of het innemen van extra onverzadigde vetten bij een gezond dieet effect zou hebben. De hartpatiënten waren allemaal tussen de 60 en de 80 jaar oud. Kromhout vond geen bewijs dat de vetten zouden helpen tegen nieuwe hartproblemen en ziet geen aanleiding om voedingsadviezen te wijzigen.

De patiënten smeerden vier jaar na hun hartaanval veertig maanden lang speciale soorten margarine op hun brood. Unilever had vier soorten margarine ontwikkeld, waarvan er drie waren verrijkt met verschillende soorten onverzadigd vet. In een soort margarine zaten visvetzuren, in een ander het plantaardige alfa-linoleenzuur, dat onder meer in walnoten en soja zit. Een derde soort margarine bevatte beide vetten.

Vrouwen
Vrouwelijke hartpatiënten bleken baat te hebben bij het innemen van extra alfa-linoleenzuur, een plantaardig onverzadigd vet. De kans op hartproblemen nam met een kwart af. Hartpatiënten die ook aan diabetes lijden konden de kans op nieuwe hartproblemen met 50 procent verminderen door extra visvetzuren in te nemen. Het eten van extra alfa-linoleenzuur verminderde bij mensen die ook diabetes hebben bovendien de kans op hartritmestoornissen.

De bewijzen zijn volgens Kromhout echter niet sterk genoeg om te kunnen zeggen dat voedingssupplementen beschermen tegen nieuwe hartproblemen.

Tags

zie ook

3 reacties

  • Beste Marlou
    De kop
    Het eten van vette vis helpt niet tegen hartfalen dekt niet de lading van het onderzoek. Conclusie van het onderzoek, Het slikken van visoliecapsules en omega-3 vitaminepillen beschermt hartpatiënten niet tegen nieuwe hartaandoeningen. Vrouwen en hartpatiënten die ook aan diabetes lijden kunnen wel baat hebben bij het innemen van extra onverzadigde vetten.

    Dit zegt totaal niets over het effect van vette vis op hartfalen aangezien vis uit meer stoffen bestaat dan alleen omega-3-vetzuren.
    Met vriendelijke Groet, Mike Polman

  • Hartfalen is niet hezelfde ziektebeeld als een hartaanval. Hartfalen is een ziekte/kwaal die erfelijk is bepaald. Je kunt er niets tegen ondernemen, ook niet d.m.v. sporten of gezond eten. Vanaf een bepaalde leeftijd gaat het hart bij 'hartfalen' minder goed functioneren. Een hartaanval is meestal het gevolg van aderverkalking. In dit geval helpt een dieet juist wel om de ziekte te voorkomen, evenals stoppen met roken en sporten.

  • Ten eerste is hartfalen niet altijd erfelijk. Hartfalen kan je ook krijgen als je bv transpositie van de grote vaten hebt en dat daarbij je bloedcirculatie net anders loopt.
    Zie hier:http://nl.wikipedia.org/wiki/Transpositie_van_de_grote_vaten
    Ten tweede denk ik dat men niet voedingsmiddelen moet gaan eten waarbij omega-3 is toegevoegd. Wetenschappers weten niet hoe het komt dat in bv frankrijk weinig hartaanvallen voorkomt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_paradox
    Eet veel groente en fruit en regelmatig vis, maar weinig vlees. Interesant ander artikel is misschien deze: http://vita-info.nl/2009/03/optimale-hoeveelheid-omega-3-vetzuren/