Sterrenkundigen ontdekken een nieuw type planeet

door 1784220

Astronomen hebben een compleet nieuw soort planeet ontdekt: de waterplaneet. De massa van deze planeet bestaat voor een groot deel uit water, en de atmosfeer is gevuld met een dik soort waterdamp.

Dat melden wetenschappers in het blad The Astrophysical Journal. Ze baseren hun conclusies op waarnemingen van de ruimtetelescoop Hubble.

Ontdekking
In 2009 werd de planeet door onderzoekers ontdekt: toen vermoedden de wetenschappers al dat er water op de planeet was. Nu hebben onderzoekers gebruik gemaakt van de Hubble, en zijn de vermoedens bevestigd.

Onderzoekers denken dat de planeet meer water bevat dan de aarde. Het water op de gevonden planeet is door de druk en de hitte - zo’n 200 graden Celsius - superfluïde: dit kan omdat de structuur van deze planeet totaal anders is dan de structuur van de aarde. Ook is er heet ijs.

Dit is volgens de onderzoekers zeer bijzonder. Het is bij dit type planeten nog nooit eerder waargenomen.

Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Dit is een samenwerkingsverband tussen de Amerikaanse universiteit Harvard en een astrofysisch onderzoekscentrum.

Door Yordi Joziasse