Ontdekker Majorana-deeltje uitgenodigd bij Mark Rutte

Onderzoeker Leo Kouwenhoven aan het werk

default_avatar door Nelleke Groot

De Delftse nanowetenschapper Leo Kouwenhoven is vrijdagmiddag uitgenodigd om op bezoek te komen in het Torentje, de werkplek van premier Mark Rutte (VVD). Kouwenhoven en zijn team zijn erin geslaagd een nieuw elementair deeltje waar te nemen.

De ontdekker werd gebeld door minister Marja van Bijsterveldt (CDA, Onderwijs) en staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD, Hoger onderwijs). Zij belden mede namens de premier. Van Bijsterveldt liet eerder al weten trots te zijn op deze 'hele grote ontdekking'.

Hoog niveau
De CDA-minister zei na afloop van de ministerraad dat deze gebeurtenis bewijst dat de Nederlandse wetenschap op een hoog niveau staat. Ze noemde de ontdekking geweldig, ook voor de Nederlandse economie en de wereldeconomie.

Al in 1937 voorspelde de Italiaanse natuurkundige Ettore Majorana het bestaan van een elementair deeltje, later het Majorana-fermion genoemd, maar het bestaan kon nooit worden aangetoond. Door een speciaal gecreëerde chip met een magnetisch veld is dat de Delftse wetenschappers wel gelukt.

Supercomputer
De ontdekking kan bijdragen aan de bouw van een kwantumcomputer, een super snelle computer. Daarnaast bestaat volgens een gangbare theorie een groot deel van het heelal uit Majorana-deeltjes.

De bevindingen van Kouwenhoven en zijn team zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science.