Nieuws

Wetenschap

Minder kans op hartaanval door pure chocolade

door Stagiair_weekblad Elsevier 1 jun 2012

Chocola kan ook helpen bij het afvallen
Chocola kan ook helpen bij het afvallen

Chocola blijkt niet zo slecht als gedacht. Wie elke dag een reep pure chocola eet, loopt minder risico op hartaanvallen en beroertes. Het gaat om donkere chocolade met minstens 70 procent cacao.

Dat blijkt uit onderzoek van de Monash University in Australië, gepubliceerd in vaktijdschrift British Medical Journal. Onderzoek onder ruim tweeduizend Australiërs toonde aan dat chocola op elke tienduizend chocolade-eters zeventig dodelijke hartaanvallen kan voorkomen in een periode van tien jaar.

Bloeddruk
'Donkere chocola kan een alternatief zijn voor, of een aanvulling op medicijnen voor hartpatiënten,' zegt onderzoeker Ella Zomer van de Australische universiteit. Veel mensen blijken liever chocola te eten dan pillen te slikken.

Antioxidanten, waarvan er in donkere chocola veel zitten, zouden voor het gunstige effect zorgen. Ze verwijden bloedvaten waardoor de bloeddruk afneemt. Bij groene thee en felgekleurd fruit zoals frambozen en rode appels werd hetzelfde effect gemeten.

Afslanken
Eerder onderzoek toonde aan dat de delicatesse goed is voor het hart en kan helpen bij afslanken. Gematigde chocolade-eters bleken toen minder te wegen dan proefpersonen die geen of zelden chocola eten. Chocolade zou tot minder vetopslag leiden om zo voor de extra calorieën te compenseren.

Deskundigen waarschuwden echter dat buitensporig veel chocoladeconsumptie ook dik maakt. Dit leidt juist tot hart- en vaatziekten. De onderzoekers adviseren een chocoladedieet te combineren met voldoende beweging.

Door Annebelle de Bruijn

Tags

zie ook

6 reacties

  • Wat moet je geloven van al die prachtige onderzoeken. Wetenschappers staan te dringen om in de publiciteit te komen. Vaak blijken de resultaten uit gelijksoortige onderzoeken met elkaar in strijd te zijn. 

    Uit het ene onderzoek blijkt dat als je elke dag een reep pure chocolade eet, dan vermindert dat de kan op een hartinfarct. Maar uit andere onderzoeken blijkt, dat als je elke dag een reep pure chocolade eet dat erg ongezond is omdat je daar weer dik van wordt, waardoor je de kans op een hartaanval vergroot.

    De les die je hieruit kunt trekken is, luister mar niet al te veel naar al die op aandacht beluste pseudo wetenschappers, want zij maken je alleen maar bang en onzeker. Probeer zoveel mogelijk gezond te leven en eet niet te veel. Eet zoveel mogelijk verse producten. Blijf goed in beweging. Let vooral goed op de E-nummers op verpakkingen. Ten slotte: gebruik geen of zo weinig chemische reinigingsproducten bij de vuile vaatwas en spoel met ruim water na.

  • Wanneer wordt aangetoond dat je door het drinken van 3 glazen bier per dag twintig jaar langer leeft, dit is goed voor de economie, dan kunnen we immers nog twintig jaar langer werken.
    Voor wijn drinkende landen is dit een probleem, maar de Noordelijke bierdrinkers compenseren dat wel.

  • Waarom onderzoeken "ze" steeds het zelfde?
    Verleden jaar was dit ook al zo!

  • Dus mannen: Bij vreemdgaan een doos Droste naast het bed....

  • De foto bij het artikel is misleidend; in bonbons zit nooit 70% cacao.