Nieuws

Wetenschap

Onderzoekers: Streng dieet verlengt je leven niet

door Servaas van der Laan 30 aug 2012

Apen op dieet leefden even lang als de apen met een normale voeding
Apen op dieet leefden even lang als de apen met een normale voeding

Minder eten is niet per definitie een garantie op langer leven. Een studie bij apen laat zien dat niet lijnende primaten net zo lang leefden als hun soortgenoten die op dieet waren gezet.

Vijfentwintig jaar lang onderzochten Amerikaanse wetenschappers de effecten van een dieet bij resusapen. De resultaten van het onderzoek worden deze week gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

De onderzoekers deelden de apen op in twee groepen. De ene groep volgde een normaal voedingspatroon, terwijl de anderen het met 30 procent minder voedsel moesten doen.

Tegenstelling
De makaken op dieet bleek een even lang leven beschoren als hun collega's die een normale hoeveelheid voeding kregen. Dit gaat in tegen eerdere studies waaruit blijkt dat minder eten het leven zou verlengen.

Wetenschappers hebben vastgesteld dat dieren die minder eten een efficiëntere stofwisseling hebben en daardoor langer leven. Men ging er vanuit dat dit ook voor mensen zou gelden, maar die hypothese wordt door dit onderzoek onzeker.

Omstreden
Toch is dit onderzoek omstreden. Bij eerdere studies naar voedingspatronen bij apen werd wel een link aangetoond tussen een dieet en de levensduur.

Volgens Nature kan het verschil worden verklaard door de andere opzet van eerdere onderzoeken. Zo kregen de apen in een eerdere studie ongezond voedsel. De lijnende apen zouden daardoor langer hebben geleefd om het simpele feit dat ze minder slecht voedsel binnen hadden gekregen.

Twijfels
Maar Jan Hoeijmakers, hoogleraar genetica aan het Erasmus MC, uit in De Volkskrant zijn twijfels over het in Nature geplaatste onderzoek. Zo mochten de primaten in deze studie die niet op dieet waren weliswaar meer eten, maar lang niet alles. Apen in eerdere onderzoeken werden niet tegengehouden en hadden daarom vaker overgewicht.

De tegenstellingen tussen alle onderzoeken over eetpatronen maken dan ook vooral één ding duidelijk: eet niet te weinig, maar ook zeker niet teveel. 

Tags

zie ook

14 reacties

  • Op de eerste plaat zou ik zeggen: Weer zo’n verderfelijk onderzoek… Laat die beesten met rust. Als je per se iets wilt onderzoeken, gebruik daar dan maar je eigen familie voor.
    En wat wil dit nu weer concluderen? Dat je maar raak moet vreten? Het zal wel weer een economische achtergrond hebben. Tenslotte is veel en smerig voer beter voor de economie dan voedsel dat groeit zoals het bedoeld is: Schoon en vol van smaak.

  • Ze hadden moeten testen een normaal dieet t.o.v. overdadig dieet (veel vet en suiker) zoals de mens doet dan was er waarschijnlijk een heel andere conclusie uitgekomen.

  • We zijn vergeten dat een maaltijd ter grote van twee handen of een kom die daarin past voldoende is om een prettig leven te hebben.

  • Tuurlijk niet.. a) het levert zoveel stress op en b) je lijf past zich aan. Bij de eerste de beste 'zonde' slaat het meteen alle vetten op.. het zg jojo-effect.

  • Minder eten is niet per definitie een garantie op langer leven. Een studie bij apen laat zien dat niet lijnende primaten net zo lang leefden als hun soortgenoten die op dieet waren gezet.
    ====

    ...en meteen vallen de dieet goeroes en hoogleraren het onderzoek aan omdat het hun bestaan ondermijnd.
    Ze komen dan met het tegen verhaal dat bij dit onderzoek de apen beiden geen ongezond voedsel kregen en derhalve was het onderzoek twijfelachtig.

    Bovenstaand citaat zegt duidelijk wat het onderzoek vastgesteld heeft,nl. dat meer eten niet slechter is dan minder eten voor de ouderdom er wordt niet gesproken dat ongezond voedsel gen verschil zou maken. Dus, m.a.w. men kan van gezond voedsel dozenvol eten.

    But then again, daar was weer geen onderzoek voor nodig geweest omdat te weten, nietwaar