Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten?

Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, gaan netwerken en bezoeken bijeenkomsten. Dit blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Hoe zorgt u ervoor dat u potentiële klanten bereikt, bestaande klanten behoudt en zelfs een sterkere band met hen opbouwt via deze kanalen? Elk kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden. Wij zetten ze voor u op een rij.

Social media

Het voordeel van social media is dat er interactie kan plaatsvinden tussen uzelf en bestaande en potentiële klanten. Wie dat goed aanpakt, verhoogt de loyaliteit en klanttevredenheid van bestaande klanten. Daarnaast geeft u met hulp van social media uw onderneming een gezicht en vergroot u de naamsbekendheid. Hoe pakt u dat aan? Maak eerst een gefundeerde keuze tussen sociale netwerken (zoals Facebook, LinkedIn en Twitter). Stel iemand verantwoordelijk voor het beheren hiervan en bedenk vervolgens wat en in welke vorm(en) u boodschappen verzendt. Denk daarbij aan een advertentie, blog of een online video.

Een aantal tips:

>> Plaats een advertentie met een leuke kortings- of winactie om nieuwe klanten aan te trekken
>> Geef tips en deel een voor uw doelgroep interessant nieuwsbericht om klanten aan u te binden.
>> Vraag om een mening of lok reacties uit door een prikkelende blog of foto te plaatsen.
>>  Deel, met toestemming van uw klanten, foto’s van projecten: het bouwbedrijf van een net opgeleverde serre, een fotograaf van een recente fotoshoot, een kapper van een klant met een origineel kapsel. Voordeel is dat de klant dit beeld mogelijk ook weer deelt onder zijn of haar netwerk.

E-mail

E-mail is een perfecte manier om bestaande en potentiële klanten persoonlijk te bereiken. Neem daarbij wel de volgende regels in acht:
>> Spreek hen, net als bij mailings via de brievenbus, liefst bij naam aan
>> De ontvanger moet direct geprikkeld worden door het onderwerp van de mail, de titel en tussenkoppen
>> Zorg er voor dat de e-mail op een smartphone en tablet goed leesbaar is
>> Daarnaast is de mail zo beknopt mogelijk geschreven en bevat het relevante informatie voor de doelgroep. De mail kan bijvoorbeeld bestaan uit een of enkele korte berichten die ontvangers kunnen aanklikken en verder kunnen lezen op uw website. Voordeel hiervan is dat zo meetbaar is welke artikelen het goed doen en welke minder
>> E-mails kunnen gebruikt worden voor acties, maar geef het liefst ook interessante informatie en tips.  

Netwerken en bijeenkomsten

Doen: ga op een voor uw doelgroep interessante beurs staan, biedt hiervoor kortingskaarten aan en geef bestaande klanten die zich bij de stand melden een leuk cadeautje. Maak de stand extra aantrekkelijk door alle bezoekers de mogelijkheid te bieden om iets te winnen. Om mee te doen vullen ze dan hun (e-mail)adres en/of andere gegevens in. Die gegevens kunt u later gebruiken om de potentiële klanten gericht te benaderen.

Tot slot: welk mediakanaal u ook kiest, benader de doelgroep zo persoonlijk mogelijk en overstelp hen niet met commerciële berichten en advertenties.

Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen … Continued

Lees verder

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven … Continued

Lees hier alle tips!

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer … Continued

Lees hier alle tips!

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! … Continued

Lees hier alle tips!

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder … Continued

Lees hier alle tips!

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van … Continued

Lees hier alle tips!

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de … Continued

Lees hier alle tips!

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb … Continued

Lees hier alle tips!

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij … Continued

Bekijk hier de video van Tessa

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van … Continued

Bekijk hier de video van Frans