Veelgestelde vragen

Vragen die niet op deze pagina voorkomen, kunt u stellen aan de klantenservice van Elsevier. Onze medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 en 17.00 uur via het telefoonnummer 0314 – 358 350.

Hoe kan ik inloggen op elsevier.nl?

LoginOm onze premium artikelen te kunnen lezen moet u inloggen als Elsevier-abonnee op elsevier.nl. Inloggen kunt u doen door te klikken op het icoontje bovenaan elke pagina. U krijgt dan het login scherm te zien. Daar vult u het e-mailadres in waarmee u op de site geregistreerd bent en het wachtwoord dat u eerder heeft ingesteld. Klik vervolgens op Inloggen.

Uw account

Het icoontje boven aan de pagina verandert nu zoals hiernaast te zien is. U bent nu ingelogd en als Elsevier-abonnee kunt u nu alle artikelen lezen op elsevier.nl

login popupU bent uw wachtwoord vergeten

Indien u uw wachtwoord niet meer weet kunt u uw wachtwoord opnieuw instellen. U klikt in het login scherm op “Wachtwoord vergeten“. In het volgende scherm geeft u het email adres in waarmee u op de site geregistreerd bent. U krijgt dan van ons een e-mail met daarin de instructies om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Na het opnieuw instellen van uw wachtwoord kunt u direct inloggen met uw e-mailadres en het nieuwe wachtwoord.

U heeft nog geen login voor elsevier.nl

Indien u nog geen login heeft voor elsevier.nl moet u twee dingen doen om de premium artikelen te kunnen lezen op elsevier.nl.

  1. U moet zich registreren op elsevier.nl
  2. U moet uw abonneenummer en postcode gebruiken om uw abonnement op Elsevier te bevestigen

1. Hoe kan ik mijn account registreren op elsevier.nl

Klik in het login scherm op de tab “Registreren”. Vul uw e-mailadres in en kies een wachtwoord (om typfouten te voorkomen moet u het gekozen wachtwoord 2x opgeven). Klik vervolgens op “Registreer”. U ontvangt een e-mail met een link om uw registratie te bevestigen. Daarna bent u op elsevier.nl geregistreerd.

2. Uw abonnement bevestigen

ClaimenOm toegang te krijgen tot de premium artikelen op elsevier.nl dient u abonnee te zijn van Elsevier. Op elsevier.nl geeft u aan abonnee te zijn door uw abonneenummer en uw postcode op te geven. U treft beiden aan op het cellofaan waarin u Elsevier magazine in de bus ontvangt. Uw postcode en abonneenummer vormen een unieke combinatie. U dient dus echt de postcode op het adreslabel te gebruiken.

Uw account

Na het klikken op “Uw account” komt u uw registratie profiel terecht. Daar klikt u op de tab “Abonnementen“. Vul daar het abonneenummer en de postcode van het adreslabel in en klik op “Abonneren”.

Uw abonnement is nu aan uw registratie gekoppeld. U heeft nu toegang tot de premium artikelen op elsevier.nl

3. Reageren op artikelen op elsevier.nl

Elsevier stelt een aantal eisen aan reacties die onder artikelen worden geplaatst. Check onze huisregels voor het plaatsen van reacties.

U heeft nog steeds geen toegang tot de premium artikelen?

Mijn registratie is niet geslaagd. Wat moet ik doen?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn.

  • Er zit een typfout in uw abonneenummer
    Het abonneenummer is een lange cijferreeks: het is goed mogelijk dat u een typfout heeft gemaakt. Controleert u dat alstublieft.
  • U heeft een buitenlands adres
    Bij een buitenlandse postcode is een landcode vermeld, bijvoorbeeld FR voor Frankrijk. Deze landcode dient u niet in te voeren bij de registratie.
  • U heeft geen abonnement op Elsevier.
    Registreren is alleen mogelijk voor abonnees op het weekblad Elsevier.
  • Uw abonnement is nog niet bekend in het registratiesysteem.
    Nieuwe abonnees kunnen zich vanaf de eerste maandag ná ontvangst van het eerste papieren exemplaar registreren voor elsevier.nl.
  • Uw abonneenummer is al gebruikt voor een registratie
    Een abonneenummer kan voor precies één registratie worden gebruikt. Wellicht heeft iemand anders in uw omgeving (uit uw gezin, of uit uw huis) het abonneenummer al gebruikt voor een registratie bij elsevier.nl.
  • U bent al geregistreerd
    Elsevier.nl gebruikt het online registratiesysteem van uitgever Reed Business.
    Bent u al geregistreerd, dan kunt u uzelf niet nogmaals registreren voor elsevier.nl. Maar u kunt wél direct inloggen. Klik hier om naar de inlogpagina te gaan. Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan hier naar de ‘Wachtwoord vergeten’ pagina.
  • U heeft een bedrijfsabonnement
    Er zijn dan twee oorzaken waardoor de registratie kan mislukken:
    Een collega heeft het abonneenummer al gebruikt voor een registratie.
    Uw bedrijf heeft meer dan één abonnement op Elsevier. In dat geval kan alleen het eerste abonnement automatisch geregistreerd worden.
    In beide gevallen kunt u nog steeds toegang krijgen tot elsevier.nl door contact op te nemen met de afdeling Klantenservice (telefoon 085 8888 171).
  • Er is een storing
    Kijkt u alstublieft goed of de tekst boven het registratieformulier melding maakt van een storing. Mocht er een storing zijn opgetreden, dan bieden wij u onze excuses voor het ongemak en verzoeken u om het later nogmaals te proberen.

U kunt nog steeds niet registreren

Neemt u alstublieft contact op met de afdeling Klantenservice (telefoon 085 8888 171).
Terug naar de FAQ top

Ik kan niet meer inloggen voor de digitale Elsevier, terwijl ik dat eerst wel kon. Wat is er aan de hand?

Hier zijn verschillende oorzaken voor:

  • Uw abonnement op het tijdschrift Elsevier is beëindigd. In dat geval krijgt u geen toegang meer tot elsevier.nl
  • Uw toegangsrechten zijn tijdelijk opgeschort, bijvoorbeeld door problemen met de betaling van abonnementsgelden. Neemt u alstublieft contact op met de afdeling Klantenservice van Reed Business (telefoon 085 8888 171).
  • Er is een storing
    Kijkt u alstublieft goed of de tekst boven het inlogformulier melding maakt van een storing. Mocht er een storing zijn opgetreden, dan bieden wij u onze excuses voor het ongemak en verzoeken u om het later nogmaals te proberen.

Terug naar de FAQ top

Vragen die niet in deze lijst voorkomen kunt u stellen aan de internetredactie van het weekblad Elsevier.

Website

  • Hoe kan ik reageren op artikelen?
  • Ik vind de uitklappende advertenties op de site erg afleidend. Zijn die nou nodig?
  • Wat is de Elsevier Digitaal?
  • Hoe kom ik mijn abonneenummer te weten?
  • Hoe kan ik mij als abonnee registreren voor de digitale Elsevier?
  • Over welke thema’s schrijft Elsevier?
  • Wat wil opinieweekblad Elsevier zijn?

 

Hoe kan ik reageren op artikelen?

Alleen abonnees van Elsevier, zowel de ‘papieren’ als de ‘digitale’, kunnen reageren op artikelen als zij zijn ingelogd.

Leest u voordat u gaat reageren ook de voorwaarden. U dient zich aan deze voorwaarden te houden. Als de inhoud van een reactie naar het oordeel van de webredactie ontoelaatbaar is, wordt deze reactie of al uw reacties door de webredactie verwijderd. Als dit herhaaldelijk gebeurt, kan de redactie besluiten uw account te blokkeren zodat u niet meer kunt reageren.

De redactie van Elsevier gaat niet in discussie over geplaatste reacties, verwijderde reacties of geblokkeerde accounts en IP-adressen.

Terug naar de FAQ top

Ik vind de uitklappende advertenties op de site erg afleidend. Zijn die nou nodig?

Omdat Elsevier geen subsidie krijgt, en met de gratis toegankelijke site geen lezersinkomsten genereert, zijn wij – onderdeel van een beursgenoteerde onderneming – nu eenmaal afhankelijk van reclame.

Een van de eisen die we stellen aan adverteerders, is dat een advertentie ook weg te klikken moet zijn.

De uitklappende advertenties hebben als het goed is een klein vierkantje met een kruisje erin. Klikt u daarop, dan verdwijnt de advertentie. Mochten de advertenties echt geen kruisje hebben, laat u ons dat dan graag weten: webredactie@elsevierweekblad.nl

Terug naar de FAQ top

Wat is Elsevier Digitaal?

Alle abonnees van Elsevier hebben toegang tot Elsevier Digitaal. Met Elsevier Digitaal leest u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier via uw PC, tablet of smartphone. U kunt Elsevier lezen via elsevier.nl of de Elsevier app, beschikbaar voor iOS en Android.

Bent u abonnee, maar heeft u nog geen account? Dan dient u eenmalig te registreren met de ontvangen gegevens bij uw abonnement. Heeft u zich in het verleden al eens geregistreerd voor de website van Elsevier, dan gebruikt u de inloggegevens waarmee u zich destijds heeft geregistreerd.

Terug naar de FAQ top

Hoe kom ik mijn abonneenummer te weten?

Uw abonneenummer staat op het adresetiket dat bij ieder exemplaar van Elsevier is bijgesloten. U vindt dit etiket gedrukt op het cellofaan waarin u Elsevier in huis krijgt.

Claimen

Terug naar de FAQ top

Ik kan niet meer inloggen voor de digitale Elsevier, terwijl ik dat eerst wel kon. Wat is er aan de hand?

Hier zijn verschillende oorzaken voor:

  • Uw abonnement op het tijdschrift Elsevier is beëindigd. In dat geval krijgt u geen toegang meer tot elsevier.nl
  • Uw toegangsrechten zijn tijdelijk opgeschort, bijvoorbeeld door problemen met de betaling van abonnementsgelden. Neemt u alstublieft contact op met de afdeling Klantenservice (telefoon 085 8888 171).
  • Er is een storing
    Kijkt u alstublieft goed of de tekst boven het inlogformulier melding maakt van een storing. Mocht er een storing zijn opgetreden, dan bieden wij u onze excuses voor het ongemak en verzoeken u om het later nogmaals te proberen.

Terug naar de FAQ top

Over welke thema’s schrijft Elsevier?

Elsevier schrijft over een groot aantal onderwerpen: politiek en maatschappelijke vraagstukken in binnen- en buitenland, economie, persoonlijke financiën, wetenschap en cultuur in de breedste betekenis. In Elsevier STIJL komen bovendien onderwerpen aan bod als mode, wonen, interieur, design, gezondheid, carrière, en culinaire kwesties.

Terug naar de FAQ top

Wat wil opinieweekblad Elsevier zijn?

Het weekblad Elsevier vervult de drie klassieke functies van een opinieweekblad: informeren, bevestigen en verpozen. De nadruk wordt gelegd op informeren. Elsevier-redacteuren doen dat feitelijk, zakelijk en nuchter. Met een koel oog selecteren en beschrijven zij onderwerpen. Zij kijken wat er werkelijk gebeurde gedurende de week en leveren zo een bijdrage aan bezinning, opinievorming en discussie over actuele onderwerpen.

Terug naar de FAQ top

Abonnementen

Wanneer eindigt mijn abonnement?
Stopt mijn abonnement automatisch?
Hoe zeg ik het abonnement op Elsevier op?

 

Terug naar de FAQ top

Wanneer eindigt mijn abonnement?

U vindt de looptijd en de vervaldatum van uw abonnement in de bevestigingsbrief die u bij het aangaan van het abonnement van ons ontvangt. Uiteraard kunt u deze datum ook opvragen bij onze Klantenservice (tel. 0314-358 350).

Terug naar de FAQ top

Stopt mijn abonnement automatisch?

Nee, tenzij expliciet anders vermeld, zijn alle abonnementen die u afsluit tot wederopzegging en worden automatisch verlengd.

Terug naar de FAQ top

Hoe zeg ik het abonnement op Elsevier op?

U dient een beëindiging van uw abonnement uiterlijk 30 dagen voor de vervaldatum van uw abonnement aan onze Klantenservice door te geven. Dit kan door te bellen met de klantenservice van Elsevier via nummer 0314-358 350.

Terug naar de FAQ top

Marktpositie

Wie is de eigenaar van weekblad Elsevier?
Met welke media concurreert Elsevier
Wie leest Elsevier?
Uit welke bronnen put Elsevier zijn financiën?

Wie is de eigenaar van weekblad Elsevier?

Elsevier is een uitgave van ONE Business bv. Voor meer informatie over ONE Business bv. verwijzen wij u graag naar www.onebusiness.nl.

Terug naar de FAQ top

Met welke media concurreert Elsevier om de aandacht van de lezer?

In feite concurreert Elsevier met alle vrije-tijdsbestedingen van de lezer. Directe concurrenten zijn andere opiniebladen, dagbladen en actualiteitenprogramma’s op radio en tv. Elsevier onderscheidt zich van andere media door met ‘een koel oog’ onderwerpen te selecteren en de achtergronden daarvan te beschrijven. Ook heeft Elsevier een eigenzinnige mening, die tot uitdrukking komt in betogende verhalen en commentaren.

Terug naar de FAQ top

Wie leest Elsevier?

Het weekblad Elsevier bereikt wekelijks ruim een half miljoen lezers, van wie de helft zogeheten decision makers. De website bereikt per maand meer dan 1 miljoen bezoekers.Voor meer informatie over inkomen en woongebied van de Elsevier-lezers ga naar deze site.

Terug naar de FAQ top

Uit welke bronnen put Elsevier zijn financiën?

Elsevier heeft twee bronnen van inkomsten. De lezers die een abonnement hebben of losse exemplaren kopen en de adverteerders. Voor meer informatie over advertenties ga naar deze site.

Terug naar de FAQ top

Geschiedenis

Hoe is Elsevier ontstaan?

Het eerste nummer van Elsevier verscheen op 27 oktober 1945 en heette toen nog Elseviers Weekblad. Het was in de oorlogsjaren voorbereid door een redactie onder leiding van H.A. Lunshof (1904-1978) en de directeur van Elsevier’s Uitgeversmaatschappij J.P. Klautz (1904-1990).

Elsevier’s Uitgeversmaatschappij werd in 1880 in Amsterdam opgericht door J. G. Robbers (1838-1927), die de naam Elsevier ontleende aan het befaamde historische Zuid-Nederlandse uitgeversgeslacht Elzevier. Behalve boeken, gaf Elsevier ook Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift (1891-1940) uit.

Terug naar de FAQ top

Redactie

Hoe is de redactie van Elsevier samengesteld?
Wie is verantwoordelijk voor de inhoud
Hoe verhoudt Elsevier zich tot de Raad voor de Journalistiek?
Hoeveel ingezonden brieven ontvangt de redactie en wat is de strekking van die brieven?
Welke weg legt een verhaal af voordat het in Elsevier is te lezen?
Hoe gaan Elsevier-redacteuren met hun bronnen om?
Welke stijl hanteren Elsevier-redacteuren bij het schrijven van artikelen?
Welke prijzen heeft Elsevier de afgelopen jaren gewonnen?

Hoe is de redactie van Elsevier samengesteld?

Zoals vrijwel elk bedrijf kent ook het weekblad Elsevier een hiërarchische structuur. De top van de piramide vormt de hoofdredactie. Zij is verantwoordelijk voor de inhoud van het blad en zet de koers van Elsevier uit. Onder de hoofdredactie vallen de chefs van de deelredacties. Bij Elsevier zijn dat er acht: Nederland, Buitenland, Economie, Kennis & Cultuur, Eindredactie & Organisatie, Beeld & Presentatie, Elsevier STIJL en de webredactie. De chef Beeld & Presentatie wordt art director genoemd. De onderste en belangrijkste trede vormen zo’n vijftig redacteuren, vormgevers en fotoredacteuren. Vooral voor de deelredactie Buitenland werkt bovendien een groot aantal correspondenten.

Terug naar de FAQ top

Wie is verantwoordelijk voor de inhoud van Elsevier?

De hoofdredactie is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud (tekst en beeld) van het blad; niet voor de advertenties of de bezorging. De verhouding tussen directie en (hoofd)redactie is vastgelegd in Redactiestatuut dat geldt sinds 1 april 1977.

Hier vindt u de Beginselverklaring van Elsevier.

Terug naar de FAQ top

Hoe verhoudt Elsevier zich tot de Raad voor de Journalistiek?

De Raad voor de Journalistiek is een persorgaan dat op basis van klachten en heel soms uit eigen beweging uitspraken doet over onjuistheden in de media, zoals het verkeerd citeren van een geïnterviewde. Elsevier erkent het gezag van de Raad en werkt mee aan de behandeling van een eventuele klacht.

Terug naar de FAQ top

Welke weg legt een verhaal af voordat het in Elsevier is te lezen?

Een verhaal begint vaak in het hoofd van een redacteur. Hij of zij krijgt een idee en stelt na onderzoek vast of het idee de moeite waard is om voor te stellen aan zijn of haar chef. Geeft deze zijn fiat, dan vervolgt de redacteur zijn graafwerk. Hij spreekt bronnen, raadpleegt archieven en gaat in enkele gevallen de straat op om zijn bevindingen aan de werkelijkheid te toetsen. Verder overlegt de redacteur met de fotoredactie en de vormgevers over illustraties en graphics. Als de informatie vergaard is, schrijft de redacteur zijn verhaal. Terwijl hij druk is met spit- en schrijfwerk, vergaderen de chefs. Zij leggen aan hoofd- en eindredactie de verhalen voor, waarna gezamenlijk alle artikelen, foto’s en illustraties in elkaar worden gepuzzeld tot een nieuwe Elsevier. Nadat de redacteur de laatste puntjes op de i heeft gezet, buigt de eindredactie zich over het artikel om, indien nodig, correcties aan te brengen. Daarna gieten de vormgevers het verhaal in een aantrekkelijke vorm, waarna op iedere woensdag de eerste exemplaren van de pers rollen.

Terug naar de FAQ top

Hoe gaan Elsevier-redacteuren met hun bronnen om?

Een bron is geen bron, twee bronnen begint erop te lijken, drie bronnen is de norm die Elsevier hanteert. In de regel worden anonieme bronnen vermeden. Alleen nadat iemands identiteit door de redacteur is vastgesteld en er een duidelijk maatschappelijk belang is om het verhaal van de anonieme bron te publiceren, mag de anonieme bron worden gebruikt.

Terug naar de FAQ top

Welke stijl hanteren Elsevier-redacteuren bij het schrijven van artikelen?

Lang uitgesponnen verhalende proza is taboe in Elsevier. De verhalen zijn feitelijk, zakelijk en nuchter van aard.

Terug naar de FAQ top

Welke prijzen heeft Elsevier de afgelopen jaren gewonnen?

1982 – Dieudonné ten Berge: de Anne Vondelingprijs 1981

1990 – Economieredactie: Financiële persprijs 1990.

1992 – Caroline de Gruyter: het Gouden Pennetje 1992 voor haar reportages uit ex-Joegoslavië.

1992 – Michel van der Plas: LOF-prijs voor zijn oeuvre als Elsevier-journalist

1998 – Economieredactie: de AEX-persprijs in 1998

2000 – Wierd Duk: de Anne Vondelingprijs voor zijn berichtgeving over de oorlog in Tsjetsjenië

2000 – de Mercur d’Or voor een langdurige opvallende prestatie op de tijdschriftenmarkt

2003 – José van der Sman: de Van Walree Prijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) voor haar journalistieke bijdragen over ontwikkelingen in het medisch wetenschappelijk onderzoek.

2007 – Frank van Hoorn: de EU Journalistenprijs voor reportage over de Commissie Gelijke Behandeling

2007 – HJ Schoo (postuum): Legpenning Lucas-Ooms Fonds voor zijn bijzondere bijdrage aan de tijdschriftjournalistiek als hoofdredacteur van Elsevier (1993-1999)

2007 – Toine van Herwaarden: Legpenning Lucas-Ooms Fonds voor zijn bijzondere bijdrage aan de tijdschriftjournalistiek als uitgever van Elsevier.

2010 – Rob van Scheers: de Jip Golsteijn Journalistiekprijs 2010 voor zijn artikel over Cosimo Matassa, dat op 28 maart 2009 in Elsevier stond.

Terug naar de FAQ top

Verschijning en inhoud

Hoe groot is de oplage?
Hoe is weekblad Elsevier te verkrijgen?
Hoe vaak verschijnt Elsevier?
Wanneer verschijnt Elsevier?
Wat is Elsevier STIJL?
Wat is Elsevier Juist?

Hoe groot is de oplage van het weekblad Elsevier?

De totale per week verspreide oplage bedraagt ongeveer 100.000 exemplaren. Daarmee is Elsevier het grootste opinieblad van Nederland.

Terug naar de FAQ top

Hoe is weekblad Elsevier te verkrijgen?

Elsevier wordt per post bij de abonnees bezorgd en is los te koop in boekhandels, kiosken, supermarkten, benzinestations etc. Ook in Vlaanderen is het blad los te koop. Abonneren in het buitenland is ook mogelijk. Klik hier voor informatie over abonnementen.

Terug naar de FAQ top

Hoe vaak verschijnt Elsevier?

Elsevier verschijnt elke week, alleen in de zomervakantie en met kerst verschijnt in de regel een dubbelnummer. De artikelen zijn volgens het ‘digital first-principe’ al eerder te lezen op de website.

Terug naar de FAQ top

Wanneer verschijnt Elsevier?

Elsevier is gedateerd op zaterdag. Losse nummers zijn vanaf woensdag te koop. De abonnees krijgen hun nummer vanaf donderdag in de bus.

Terug naar de FAQ top

Wat is Elsevier STIJL?

Regelmatig publiceert Elsevier speciale nummers onder de titel Elsevier STIJL over mode. Abonnees van het weekblad krijgen deze nummers gratis thuisbezorgd. Ze zijn ook los te koop in de kiosk.

Terug naar de FAQ top

Wat is Elsevier Juist?

Een intelligent maandblad voor lezers die liever vanuit een brede interesse naar de wereld kijken dan achter de dijken blijven. Juist, van de makers van Elsevier, neemt je mee, denkt internationaal en opent je blik. Gemaakt met smaak en oog voor stijl biedt Juist evenveel verdieping als leesplezier: meer wereld, meer weten. Juist heeft een eigen website: www.elsevierjuist.nl

Terug naar de FAQ top

Adverteren

Hoe plaats ik een advertentie in weekblad Elsevier, in Elsevier STIJL en op de website?

Alles over het adverteren en de advertentietarieven in Elsevier kunt u vinden op www.elseviermedia.nl. Eventuele vragen kunt u per e-mail sturen naar info@elseviermedia.nl.

Terug naar de FAQ top

Service

Waar kan ik terecht voor op- of aanmerkingen over de inhoud van Elsevier, Elsevier STIJL en de website?
Wat doet Elsevier met mijn op- of aanmerking?
Hoeveel kost een abonnement op weekblad?
Waar kan ik met vragen over de bezorging terecht?
Hoe kan ik oude nummers van Elsevier en Elsevier STIJL nabestellen?
Wat moet ik doen als ik op zoek ben naar een artikel dat in Elsevier heeft gestaan?
Mag ik artikelen en foto’s uit Elsevier vrijelijk gebruiken?

Waar kan ik terecht voor op- of aanmerkingen over de inhoud van Elsevier, Elsevier STIJL en de website?

U kunt uw op- en aanmerkingen kwijt door een e-mail te sturen naar redactie.elsevier@elsevier.nl.

Terug naar de FAQ top

Wat doet Elsevier met mijn op- of aanmerking?

In het geval van een fout in het blad kan een correctie volgen in de lezersrubriek. Uit de andere brieven en e-mails wordt wekelijks een selectie gemaakt, die in de lezersrubriek verschijnt. Fouten op de website van Elsevier worden indien mogelijk meteen hersteld.

Terug naar de FAQ top

Hoeveel kost een abonnement op weekblad Elsevier en waar kan ik een abonnement aanvragen?

Klik hier voor informatie over proefabonnementen en abonnementen in binnen- of buitenland.

Terug naar de FAQ top

Waar kan ik met vragen over de bezorging terecht?

U kunt uw vragen per e-mail richten aan klantenservice@reedbusiness.nl of door te bellen met de klantenservice: telefoonnummer 0314-358 350 (van 8.30 uur tot 17.00 uur). Ook kunt u klachten over de bezorging online doorgeven via de website van de klantenservice.

Terug naar de FAQ top

Hoe kan ik oude nummers van Elsevier en Elsevier STIJL nabestellen?

U kunt oude nummers tot zes weken terug bestellen. U kunt oude nummers telefonisch bestellen. De kosten bedragen per exemplaar € 6. Het telefoonnummer voor het nabestellen van nummers is: 085 8888 171 (tussen 8.30 en 17.00 uur).

Terug naar de FAQ top

Wat moet ik doen als ik op zoek ben naar een artikel dat in Elsevier heeft gestaan?

Als het om een recent artikel gaat en u weet de datum van het betreffende nummer dan kunt u dit nummer telefonisch aanvragen. De kosten bedragen per exemplaar € 6. Het telefoonnummer voor het aanvragen van oude exemplaren van Elsevier is: 085 8888 171 (tussen 8.30 en 17.00 uur). Bent u aboonnee, dan kunt u de artikelen terugvinden in ons digitaal archief.

Terug naar de FAQ top

Mag ik artikelen en foto’s uit Elsevier vrijelijk gebruiken?

Het is niet toegestaan om, zonder voorafgaande toestemming van Elsevier, door Elsevier gepubliceerde artikelen, onderzoeken of gedeelten daarvan over te nemen, te (doen) publiceren of anderszins openbaar te maken of te verveelvoudigen. Informatie over het overnemen van artikelen kunt u opvragen bij de uitgever E. van Luit.

Terug naar de FAQ top

Werken bij Elsevier

Zijn er openstaande vacatures en hoe solliciteer ik voor een baan als redacteur bij Elsevier?
Maakt Elsevier gebruik van freelancers?
Kan ik bij Elsevier stage lopen?
Hoe word ik journalist?

Zijn er openstaande vacatures en hoe solliciteer ik voor een baan als redacteur bij Elsevier?

Het is altijd mogelijk om een open sollicitatie naar de hoofdredactie van Elsevier te sturen. Het adres daarvoor is postbus 152, 1000 AD in Amsterdam. Vacatures van het weekblad en andere titels van Elsevier kunt u vinden op deze site.

Terug naar de FAQ top

Maakt Elsevier gebruik van freelancers?

Het weekblad Elsevier maakt heel spaarzaam gebruik van freelancers. Diegenen die als freelancer bij Elsevier willen werken kunnen een sollicitatie sturen naar de redactie van Elsevier: postbus 152, 1000 AD in Amsterdam. Freelancers die een artikel aan willen bieden, kunnen naar hetzelfde adres schrijven of een e-mail sturen naar de chef die de redactie voert over het terrein waar het artikel onder valt..

Terug naar de FAQ top

Kan ik bij Elsevier stage lopen?

Ja, op de deelredacties is ruimte voor stagiair(e)s die een opleiding journalistiek volgen aan een HBO-instelling of universiteit. Voor informatie over stage lopen bij Elsevier kunt u contact opnemen met de chefs van de deelredacties.

Terug naar de FAQ top

Hoe word ik journalist?

Academici kunnen een post-doctorale opleiding journalistiek volgen. Ook is het mogelijk in het Hoger Beroeps Onderwijs de vierjarige opleiding journalistiek te doorlopen en zijn er particuliere instellingen die cursussen journalistiek aanbieden. Een overzicht van deze opleidingen is te vinden op de website van de Nederlandse Vereniging van Journalisten Villa Media.

Terug naar de FAQ top

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.