woensdag 16 april 2008 16:04
Het innemen van vitaminepillen heeft geen aantoonbaar positief effect op de gezondheid. Maar wie te veel vitamines inneemt, kan zijn lichaam grote schade toebrengen.
In hoge concentraties kunnen vitamines meer kwaad dan goed doen
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van wetenschappers verbonden aan de Universiteit van Kopenhagen, meldt de Britse omroep BBC.
De Deense onderzoekers hebben gekeken naar de resultaten van 67 verschillende onderzoeken naar de effecten van vitaminepillen waar 233.000 personen bij waren betrokken.
Dood
Uit geen daarvan bleek dat de mens gezonder wordt door vitaminepillen te slikken. Wel zou zijn gebleken dat in sommige gevallen hoge doses vitamines schadelijke bijwerkingen kunnen hebben.
Volgens het onderzoek kunnen bètacaroteen, vitamine A en vitamine E de dood versnellen. Waarom dat zo is, kunnen de onderzoekers niet zeggen. Ze vermoeden dat de voedingssupplementen de lichaamshuishouding te veel in de war brengen.
Tekort
Bij supplementen vitamine A merkten ze een verhoogde kans op sterfte van 16 procent, bij bètacaroteen was dit 7 procent en bij vitamine E 4 procent.
Wel kunnen vitamines een tijdelijke oplossing bieden voor wie een tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. En vitamines en antioxidanten die je 'op natuurlijke wijze' - via fruit - tot je neemt, hebben volgens de onderzoekers ook een positief effect op het lichaam.
Lees ook het weekblad-artikel Gezondheid: hollen van hype naar hype
Geen nieuws.Van a altijd al bekend.
Reageer op dit artikel Lees alle reacties (totaal 19 reacties )
advertentie
advertentie
Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Gebruiksvoorwaarden en Privacy Statement