dinsdag 5 augustus 2008 14:44
Het injecteren van een hoge dosis vitamine C remt de groei van kankertumoren, in sommige gevallen zelfs met vijftig procent. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers aan de hand van proeven op muizen.
Het onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences. In het onderzoek staan drie soorten kanker centraal: baarmoederhals- en alvleesklierkanker, en hersentumoren.
De met agressieve tumoren geïnfecteerde proefdieren kregen injecties met een hoge dosis vitamine C. Opmerkelijk: de groei van de tumoren verminderde met 41 tot 53 procent.
Pro-oxidant
Vitamine C lijkt op de treden als pro-oxidant, en is vermoedelijk schadelijk voor kankercellen. Normale, gezonde cellen bleken niet beïnvloed.
Vitamine C werd dertig jaar geleden al genoemd als potentieel kankerremmend middel. Maar uit onderzoek waarbij de proefpersonen de vitamine via fruit en groente toegediend kregen bleek niets van een positief effect.
Overdosis
Dat is niet vreemd. “Zodra het lichaam een bepaalde hoeveelheid vitamine C binnen krijgt, begint het de stof af te breken,” vertelt onderzoeksleider Mark Levine. Via die weg een overdosis vitamine C nemen is dus min of meer onmogelijk.
Door de hoge concentratie direct in de bloedbaan te spuiten wisten de onderzoekers lichamelijke afbreekproces buitenspel te zetten.
Terughoudend
“Het is een interessant onderzoek,” oordeelt Ton Berns, onderzoeksleider aan het Nederlands Kanker Instituut (NKI). “Maar terughoudendheid is gepast: er moet nog heel veel aan gebeuren.” Zo is het de vraag of vitamine C dezelfde invloed heeft op de vormen van kanker die door de mens wordt ontwikkeld.
En het blijft de vraag of de invloed op lange termijn wel positief is. “Vitamine C klinkt gezond, maar het blijft een overdosis.” Maar toch, vindt Berns, biedt het onderzoek perspectief. “Hier moet verder naar gekeken worden.”
Door Mark Merks
...orthomoleculaire wetenschappers verklaren al jaren ditzelfde feit..heerlijk , dat de zure...
Reageer op dit artikel Lees alle reacties (totaal 16 reacties )
advertentie
advertentie
Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Gebruiksvoorwaarden en Privacy Statement