zondag 27 mei 2012

Tags

Wetenschap

Amerikaans onderzoek: van snacken val je af

maandag 21 november 2011 16:39

Van vaak eten word je niet per definitie dik. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat slanke mensen vaker eten dan mensen met overgewicht. Snacken zou overgewicht tegengaan, omdat het de honger stilt.

Van snacken word je niet altijd dik, zeggen onderzoekers Van snacken word je niet altijd dik, zeggen onderzoekers

Steeds meer mensen lijden aan vetzucht, het begint een schrikbarende epidemie te worden en je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat het aantal vetzakken inderdaad toeneemt.

Lees de weblog van Vrouw van de Wereld uit 2007: Obesitas een ziekte? Dik zijn is je eigen schuld

Dat schrijft het Journal of the American Dietetic Association, meldt persbureau Reuters.

'Als je vaker eet, krijg je minder snel honger,' zegt onderzoeker Jessica Bachman. 'Als je tien uur wacht voordat je weer iets eet, zul je veel meer eten.' Op die manier krijgen mensen die minder vaak eten juist meer calorieën binnen.

Vaker eten
Bachman en haar mede-onderzoekers volgden een jaar lang 250 mensen. 'Uit het onderzoek blijkt dat mensen die vaker eten een lager gewicht hebben,' zegt de onderzoeker van de Marywoord University in de staat Pennsylvania.

Bachman wilde begrijpen hoe mensen die zijn afgevallen hun lagere gewicht wisten te behouden. Naast fysieke activiteit speelt het aantal maaltijden op een dag een aanzienlijke rol.

Tussendoortjes
Gemiddeld at een slank persoon drie maaltijden en twee of meer tussendoortjes op een dag. Te dikke mensen aten juist minder tussendoortjes, maar die tussendoortjes bevatten doorgaans meer calorieën.

Het verschil qua dagelijkse calorieën tussen slanke en deelnemers met overgewicht verschilde elke dag honderd of meer. Krijgt een slank persoon gemiddeld 1.900 calorieën binnen per dag; iemand met overgewicht minstens 2.000.

Afgevallen
Personen die zijn afgevallen en niet meteen weer zijn aankomen, krijgen dagelijks ongeveer 1.800 calorieën binnen.

Het belang van fysieke activiteit is volgens Bachman niet weg te laten uit de resultaten van het onderzoek. 'Het lijkt erop dat vaker eten en daarnaast extreem fysiek actief zijn, ervoor zorgt dat mensen niet aankomen.'


advertentie







advertentie