zaterdag 26 mei 2012

Gezondheid

'Matige wijndrinkers hebben minder kans op overgewicht'

donderdag 18 augustus 2011 16:44

Veel mensen laten alcohol staan om niet aan te komen, maar dit is niet altijd terecht. Sterker: volgens recent onderzoek kan matig alcoholgebruik, en dan vooral wijn, beschermen tegen gewichtstoename.

Een glas wijn op zijn tijd helpt bij het afvallen

Dit meldt de Britse krant The Telegraph.

'Zware drinkers'

Onderzoekers aan de Navorro Universiteit in Spanje hebben eerder studies, gedaan tussen 1984 en 2010, naar de link tussen alcoholgebruik en gewicht opnieuw geanalyseerd. Volgens hun analyse hebben 'zware drinkers' wel de neiging om aan te komen, terwijl mensen die weinig tot matig alcohol drinken juist gewicht kunnen verliezen.

'Licht tot matig alcoholgebruik, vooral de consumptie van wijn, lijkt gewichtstoename tegen te gaan, terwijl het gebruik van sterke drank positief in verband wordt gebracht met gewichtstoename,' zo staat in het onderzoeksrapport. 

De onderzoekers stellen dat de soort alcohol een belangrijke rol zou kunnen hebben in het effect van alcoholgebruik op gewichtstoename. Uit een ander recent onderzoek is gebleken dat mensen die matig alcohol drinken, minder kans hebben op geheugenproblemen en Alzheimer

(18 augustus 2011 - 16:44)

Tags


Ontvang dagelijks gratis een update van Elsevier


advertentie

advertentie